Direktlänk till inlägg 2 juni 2010

Kommunal vuxenmobbing på olika plan . . .

Av Christina - 2 juni 2010 11:50

DN har just nu en serie om kommunal vuxenmobbing.

 

Den handlar om kommunalt anställda som mobbas av sina chefer och av sina kollegor.

Detta är säkert inget ovanligt

Vuxenmobbing är inte ovanligt inom den offentliga sektorn.

MEN, var, när, och hur forskas det om, och/eller skrivs det om, när kommunalt anställda mobbar medborgare i en kommun på olika sätt?

Mobbing handlar inte enbart om skolor och arbetsplatser.

 

Den typen av kommunal medborgarmobbing kan ta sig olika uttryck:

 

Några exempel kan vara: avslag på pengar (försörjningssöd), omskrivna avslagsmotiveringar till rättsväsendet, och/eller utelämnande av väsentlig information, omhändertagande/utredningar av barn på lös grund, spridandet av falska rykten till lokala politiker, till de egna chefstjänstemännen, till andra myndigheters tjänstemän, och till rättsväsendet, bortslarvande av viktiga dokument, obesvarade skrivelser från medborgaren, frågor som ställs av medborgaren anses inte vara relevanta, kränkande och ofullständiga texter i anteckningarna, försenade utbetalningar (långt efter den 31), inkräva kompletteringar som saknar ett adekvat värde, kallelser till möten med 2 mot 1 principen, ständiga byten av handläggare, falska beskrivningar till intern-revisorer och till de interna jurister, beslut utan delegationsrätt, etc., etc., d.v.s en gravt oseriös och kränkande handläggning överhuvudtaget.

Kränkande särbehandling av medborgare kallas det.

 

 Tjänstemän är kapabla till både det ena och till det andra.

 

-"  Åklgaren i Malmö beslöt (utan att ha hört inblandade) att lägga ned förundersökningen mot Malmö kommun. Detta måste tolkas som att: psykologiskt terror, förtal, och ryktesspridning är antingen legitima manipulerande styrningsmetoder, eller i vart fall av så ringa allmänintresse att de inte behöver undersökas närmare."-

DN: http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sag-inget-vanligt-till-mig-1.1114876


Kallas våldsbrott i Frankrike:

http://www.dn.se/kultur-noje/fritt-fram-i-sverige-men-brottsligt-i-frankrike-1.1115968


En mot-organisation: http://www.o-m-m.se/


Fel, försummelser och underlåtenhet i handläggningen, hos olika myndigheter, utmynnar i, som ett försvar, i kränkande särbehandling av medborgare.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards