Alla inlägg den 14 juli 2009

Av Christina - 14 juli 2009 15:34


Arbetsförmedlingen avanmälde mig i början av september år 2006 (obs! ej avaktualiserade). Samtidigt "erbjöd" Af en både kränkande och felaktig åtgärd, som de utan min vetskap också skrev in i HPn (HandlingsPlanen).


Jag tackade självklart nej, och ansökte om en 14 v. kurs till a-kasse-handläggare, med jobbmöjlighet samma sommar

Då visste jag inte att avanmälda ("förhindrade") inte erbjöds några åtgärder av Af.

Trots detta skickade Af en av Af undertecknad kursansökan till kursen, men avslog densamma någon vecka senare.


Observera också samtidigt, att den nya statliga Jobb- och utvecklingsgarantin (JOB) för bl a dem som förbrukat sina a-kasse-dagar (och/eller varit inskrivna vid Af > 18 månader) skulle starta den 2 juli 2007.


När staten avslår en åtgärd kan istället kommunen sätta in en åtgärd.

Direkt efter Af avslag på 14 v.-kursen kom en kallelse till den kommunala åtgärden (i februari 2007), d.v.s till samma kommunala åtgärd som de 1 år tidigare hade strukit mig från deltagarlistan till (se tidigare inlägg i bloggen).

Kommuner/kommundelar kan "erbjuda" samma slag och typ av speciella åtgärder inom en generell åtgärd som Af, och då i samarbete med kommundelens "eget" Af.


Kommunen visste mycket väl att jag inte heller denna gång skulle underteckna det frivilliga samtycket (info-utbyte med en förmedling jag inte tillhörde), och då kunde de avslå pengar i likhet med året innan.

Af kunde ju inte avslå pengar eftersom jag hade förbrukat mina 300 dagar a-kassa från AEA/Jusek.


Först i maj år 2009 blev Af avanmälan korrigerad av Af.

Och först i februari år 2009 betalade kommundelen ut vanlig riksnorm (dock utan SL-kort).


Allt detta, och mer därtill, ska upp i rätten snart.


Ovido - Quiz & Flashcards