Direktlänk till inlägg 12 december 2009

Om att hitta andra lösningar . . .

Av Christina - 12 december 2009 13:52

.

Socialstyrelsen (SoS) skriver i en rapport om att samverkan mellan myndigheter kan kräva av politiker, chefer, och övriga kommunala tjänstemän: "att hitta andra lösningar".


- Medborgares integritet kan kränkas vid samverkan

- Myndigheter kan få oriktig information vid informationsöverföringen

- Myndighets-övertaget blir starkare

- Medborgare kan få svårt att överklaga

- Ett-års-budgetar föranleder myndigheter till maktmissbruk

- Etc., etc.


Särskild samverkan mellan myndigheter rörande en medborgare kräver ett skriftligt medgivande.

 

Viss samverkan t.ex mellan stat (Af) och kommun är tillåten, men då ska den vara öppen i dokumentationen, och känd för medborgaren.

Se t.ex.:  FvL 6 och 7 § §,   SoL 3:5,   SoL 4:4,   SFS 2000:628 § 2,

Exempel på "att hitta andra lösningar" kan t.ex vara :


- Ett fall inom Gotlands kommun, där en familj önskade bedriva hemundervisning av barnet (Skollagen), då beslöt kommunen istället att omhänderta barnet till ett familjehemNKMR - Nordiska Kommittén för Mänskliga Rättigheter, enligt LVU-lagen. *

Se även Facebook: NKMR - Nordiska Kommittén för Mänskliga Rättigheter


- Två fall inom Stockholms kommun, där medborgarna inte undertecknade ett medgivande (SekrL 14:4), så omvandlas detta faktum till att dessa inte stod till arbetsmarknadens förfogande, och då med totalavslag på medel förutom nödmedel, enligt SoL 4:1.


Är det sådana "andra lösningar" som Socialstyrelsen menar?

 

*  Det råder även en inre sekretess mellan olika nämnder och olika avdelningar/enheter hos en kommun/kommundel.

 
 
Olle

Olle

12 december 2009 16:20

Ja, helt otrolit!
"Bit inte den hand som föder dig" är ett jättegammalt ordspråk. Men det verkar som om det är just det som de som VI betalar gör! Kommuner, myndigheter biter oss som föder dem!

http://www.rohus.nu

 
Ingen bild

Christina

12 december 2009 17:21

.
Ja. har man betalat kommunalskatt i hela sitt liv har man ju rätt att vara kritisk när man får insyn i hur lokala hobbypolitiker och deras tjänstemän (inte folkets tjänstemän) hanter skattemedlen.
Istället blir det tvärtom, de kritiska straffas.

 
Pennan

Pennan

13 december 2009 01:48

Ärendet på Gotland är sekretessbelag vilket resulterar till att föräldrarna inte förstår på vilka grunder deras son omhändertogs, om jag har förstått det rätt.

http://dominicjohansson.blogspot.com

 
Ingen bild

Christina

13 december 2009 12:00

.
ALLT inom kommunernas Familj- och Individverksamhet (FoI) är sekretessbelagt, dock inte för dem som drabbas av denna verksamhet. Dessa har rätt till insyn i ALLT som sägs och skrivs.
9 av 10 fall, där det går snett inom soc, så konserveras permanent det felaktiga, och då endast p.g.a soc omtalade prestige.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards