Direktlänk till inlägg 30 november 2009

Politiskt självmord?

Av Christina - 30 november 2009 16:38

Enligt uppgift i pressen finns det på förslag att föregående SGI (sjukpenningersättning) ska bestå när någon får ett jobb.

Vilket bland annat skulle betyda att nollklassade ungdomar och dito 60+ inte kan vara sjuka på sitt jobb.

Detta låter som ett politiskt självmord.

Är det en politiker, eller är det en otrogen tjänsteman på socialdepartementet /arbetsmarknadsdepartementet som har hittat på detta?

Det skulle inte införas före valet 2010.

Som om det skulle hjälpa, när medborgare sedan kan förvänta sig att det genomförs?


http://www.expressen.se/ekonomi/1.1797262/ny-sjukpeng-kan-sla-hart-mot-sara


http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-regler-i-sjukforsakringen-kan-sla-mot-nyanstallda-1.1003989


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6205982.ab


Fler med kommunalt försörjningsstöd:


http://www.dn.se/nyheter/sverige/socialbidragen-okar-kraftigt-1.1004401

 
 
blues

blues

30 november 2009 17:01

jag trodde att det lilla "projektet" Fk (på regeringens uppdrag) genomförde för bara några dagar sedan - att uppmana folk att sluta deltidsjobba eller att sjukskriva sig och istället anmälla sig på Af och vara med introduktionskursen, tom. att begära tjänsteledigt - att det var pricken över i:et. Men icke! Regeringen förvånar mig mer och mer med sin uppfinningsförmåga att hitta på såna offatbara experiment och prova dem på oss sjuka, arbetslösa, gamla, utsatta, behövande... Folk har blivit riktigt förbannade men ingenting händer. Makteliten fortsätter att härska och driver fram sina sjuka ideer. Välfärden är snart ett minne blott och så har vi den största och allvarligaste ekon. krisen kvar och läget förvärras på nästan alla plan. Jag är bara rädd att inom snart för vi en stor revolution här. Hyckeri och dubbelmoral kan inte vara dygder hela tiden.

http://www.daladissident.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Christina

30 november 2009 21:14

Problemet med Svensk politik är den mycket DÅLIGA spridningen mellan de nu existerande 7 partierna i riksdagen.
130 mandat för (s) mot 41 för (v) och (mp)
Respektive:
97 mandat för (m) mot 81 för de övriga 3 partierna, c, fp och kd.

s och m dominerar i för stor utsträckning inom de respektive blocken.

Rösta därför på ett små-parti nästa höst 2010!
Eller ett missnöjesparti.

 
Ingen bild

Lena

1 december 2009 08:21

Tycker du att det är rimligt att en 22-åring som precis har fått jobb ska få HÖGRE ersättning är en 40-åring som har arbetat i 20 år på motsvarande jobb, men precis har blivit uppsagd?

För så är det idag.

Den här förändringen ställer saker och ting till rätta och ger en mer rättvis sjukpenning där man får ersättning i proportion till hur mycket man faktiskt har jobbat - dvs baserat på verkligheten.

 
Ingen bild

Christina

1 december 2009 12:27

Om någon får ett jobb, med en viss lön, ska självklart den personen har samma ekonomiska standard när den är sjukskriven.

Själv skulle jag kunna begära 30-35 000 kr i lön/månad.
Nu gör jag inte det, eftersom jag är långtidsarbetslös, utan nöjer mig med 25 000 kr/mån.

På grund av en idiotisk arbetsförmedlare blev jag tidigare felaktigt 0-klassad hos f-kassan, så med (m)-förslaget skulle jag alltså t.ex få 0 kr per dag vid sjukdom, och över 1000 kr/dag när jag inte var sjuk.

Då får man ju isf hoppas på att inte få cancer, som varande 62 + år.


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards