Direktlänk till inlägg 26 september 2009

Utnyttjades av kommunala chefer

Av Christina - 26 september 2009 11:31


GRATIS arbetskraft till tjänstemän.

2000-talets svenska slaveri.

Förvånar mig inte ett dugg.

Enligt lagen ska "praktik" vara både individuell och kompetenshöjande.

Det stereotypa sättet att se på arbetssökande är förkastligt, och särskilt synen på dem som erhåller en knapp livsuppehållande ersättning från kommuner under sitt arbetssökande.


Hade kommuncheferna och fritidspolitikerna tänkt sig att de arbetssökandes meritförteckningar skulle utökas med:


CV

- Fällt träd till en högre skatteavlönad kommunalarbetare (fick bakelser som lön)

- Tagit bort kant-ogräs i ett kommunalt köpcentrum

- Plockat sprutor och fimpar i en kommunal park


Bättre är att ge projektarbetsuppgifter, t. ex att ta reda på vad några olika yrken innebär, uppgifter inom yrkena, lön, utbildningkrav, och intervjua en person eller flera personer inom det eller de yrkena.

Eller motivationshöjande seminarier, eller besöka ett gym eller en simhall för att hålla uppe hälsan.

Bara fantasin sätter gränser för vad som så småningom kan ge jobb, än att plocka sprutor.


Så här står det i lagen:

4 § Socialnämnden får begära att den som uppbär försörjningsstöd under viss tid skall delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat beredas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd, och 1. inte har fyllt tjugofem år, eller2. har fyllt tjugofem år men av särskilda skäl är i behov av kompetenshöjande insatser, eller3. följer en utbildning med tillgång till finansiering i särskild ordning men under tid för studieuppehåll behöver försörjningsstöd.Praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket skall syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten skall stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den skall utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar.   Socialnämnden skall samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket. (Lag 2007:409).





   



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3573937.svd

 
 
Ingen bild

kalle008

26 september 2009 20:42

Att ta bort ogräs eller plocka skräp är också jobb som måste göras, så just det är inget att ironisera över.

Däremot är gratisjobb åt kommunal tjänsteman knappast vad man väntar sig att människor ska jobba med.

 
Ingen bild

Christina

27 september 2009 00:05

Som så många andra "Kalle" så har du inte förstått vad det handlar om.
Praktik ska vara individuell och kompetenshöjande enligt lagen. Den ska inte var gratis arbetskraft åt kommuner.
Vanliga anställningar ska inte trängas bort via gratisjobbare.
Det är osund konkurrens och lönedumpning.
Men, sådant pysslar en del kommuner med även i andra fall, t ex osund konkurrens med privata företag.
De arbetssökande, helt oavsett om de lever på kommunalt försörjningsstöd eller på A-kassa eller på aktivitetsstöd, ska utvecklas på olika sätt med hjälp av samhällets stöd, och med ett riktigt och vanligt jobb eller ett yrke som slutmål.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards