Direktlänk till inlägg 23 juli 2009

Utveckla kvalitén . . .

Av Christina - 23 juli 2009 23:41


Citerar: (från årsrapport över år 2008).


- " Enligt revisionskontoret är det angeläget att utveckla uppföljningen av verksamhetens kvalitet. Kommunstyrelsen bör föreslå att fullmäktige fastställer kommunövergripande riktlinjer för kvalitetsuppföljning inom hela socialtjänstområdet.

Metoder och verktyg för kvalitetsuppföljning behöver utvecklas vidare både på kommunövergripande nivån och på nämndnivån.


Socialstyrelsen utger föreskrifter och allmänna råd samt handböcker för hela socialtjänstområdet.


Frågan om en motsvarande samordning av stadens riktlinjer för

styrning och uppföljning inom hela socialtjänstområdet är möjlig bör prövas enligt revisionskontoret.


Stadsdelsnämnderna har efterfrågat en kommunövergripande modell för ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten.

Enligt revisionskontoret bör förtydliganden ske rörande vilka befogenheter socialtjänstnämnden har gentemot stadsdelsnämnderna för att kunna uppfylla sitt uppdrag.

Nämndens uppdrag och befogenheter för samordning, uppföljning och

utveckling av verksamhetsområdet bör fastställas i reglementet. " -


Kommentar:

OM heltids- eller hobbypolitiker inte deltar i kommunala beslut över enskilda medborgare-invånare bör mycket strikta och detaljerade regler och riktlinjer finnas som en ram för tjänstemännen i handläggningen.


Socialstyrelsen har utarbetat en licensierad programvara för t ex LVU-ärenden, och något liknande bör snarast tas fram för kommunalt ek bistånd (försörjningsstöd), och gälla för samtliga 290 st kommuner i Sverige.


Ang. LVU se t ex länken: http://www.youtube.com/watch?v=hAv1dfIrDHc&feature=channel_page


Ensamstående arbetssökande föräldrar (fattiga), och invandrarfamiljer är riskgrupper för LVU.

En bidragsblankettgranskare i min kommundel försenade utbetalningar av hyra, resp. avslog medel till hyra.

Då ansökte jag om medel till ett tält med sovsäckar och liggunderlag. :-)

Då anmälde bidragsblankettgranskaren barnet till en utredningsenhet (första steget i en LVU).

Nu visade det sig att handläggarna där var mycket klokare än så (tur nog), och skällde ut bidragsblankettgranskaren, både skriftligt och muntligt.



 
 
Ingen bild

Göteborg

24 juli 2009 10:46

I min stadsdel har vi (S) socionom ordförande.
Hon uttalade sig vid diskussion om medborgarekritik mot soc följande:
Om vi ingriper i soc arbete, då ingen stanna kvar!!!!!!!!!

 
Ingen bild

Christina

24 juli 2009 12:35

Ja, så kan det naturligtvis också vara.
Och hur åtgärdas sådant?

Det betyder att kommundelar ska ha politiker med samma typ av examen så att inte vissa tjänstemän kan hävda att de är "experter".

Och att kommundelar ska läggas ned helt eller slås ihop till mycket större enheter, så att den typen av tjänstemän kan sparkas vid en rationalisering.

 
Ingen bild

Göteborg

24 juli 2009 13:01

Jag träffade henne vid ett special möte, då talade med henne om lagbrottsbeslut jag fick av min handläggare.
Jag ska tala med SDF; chefen, men jag lovar dig ingenting, sa hon.
Leende

 
Ingen bild

Christina

24 juli 2009 13:11

Ännu värre är det (tycker jag) när majoritetspolitikerna väljer stadsdelsdirektörer (alltså chefstjänstemän) med samma politiska åskådning som majoritetspolitikerna i kommunen.

Men, vad hjälper det, utexaminerade från Sopis (en del av fotfolket inom socialtjänsten), och även arbetsförmedlare tillhör inte alltför sällan vänsterblocket av tradition.

 
Ingen bild

Christina

24 juli 2009 13:20

Riksdagspolitiker (och regeringen) ska inte enligt regler delta i beslut i enskilda ärenden, annat än att skriva lagar som ska efterföljas av både tjänstemän och kommunpolitiker.

Kommuner ansvarar dock för kommunens alla invånare, t.o.m enligt lagen.

Bästa medicinen är trots allt detta antigen Tidningar (journalister) eller Tingsrätten (förhoppningsvis).

 
Ingen bild

Göteborg

24 juli 2009 21:22

Jag talade med 2:a vice ordf (mp) också och försökte övertyga honom att han med andra politiker i nämnden är skyldiga att ha egen kontroll över socialverksamheten, för att se om tjänstemän bedriver verksamheten enligt kommunfullmäktiges mål och gällande reglarna.
Det går inte att skaffa in all kunskaper gällande våra verksamheter. Sa han.
Då frågade jag mig själv: Vad är det intressant för dem politiker som krigar för att sitta i nämnder? Är det avsaknad i själva prestige eller arvode dem får?

Göteborg

 
Ingen bild

Christina

24 juli 2009 23:20

Både och förmodligen, både pengar och prestige.
Nej, jag har svårt att tänka mig att ens någon heltids- eller hobbypolitiker kan verksamheten eller de lagar som gäller.

Så det är tjänstemännen som styr invånares liv.
Jag har kollat de kommunala riktlinjerna för t ex försörjningsstöd (utarbetade av en tjänstemän) här i staden, och de är bristfälliga.

Men, oavsett riktlinjer och lagar, vilka tjänstemännen ändå struntar i, så sväljer länsrätter allt som skrivs, och kallar det dessutom paradoxalt för "nämnden" i sina domslut, fast det är påhitt från tjänstemän.

Förresten, har du fått mitt mail?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards