Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Ankeborg med vidhängande ankdamm . . .

Av Christina - 22 juli 2009 16:27


Fritidspolitiker kan, som en hobby, pyssla med förslag till ombyggnader av pendeltågstationer, och/eller inbyggda fotbollsplaner, men ska absolut inte handskas med enskilda invånares ärenden.


Bidragsblankettgranskarna (ofta med endast gymnasiet) kan ofta inte ens stava till ordet sekretesslagen, och inte heller deras mångfaldsrekryterade kollegor, inom segregerade förorter, och än mindre hobbypolitikerna.


Särskilt farligt och anmärkningsvärt är detta när falsk info sprids, mun till mun, eller via datasystem.


Så skippa kommunal-valen om det politiska systemet inte ändras där snarast!

 
 
Ingen bild

Christina

22 juli 2009 17:21

P.g.a ett kommunalt sekretessbrott blev vi tvungna att flytta från tidigare lägenhet.
Lägenheterna är nu omvandlade till bo-rätter och säljs idag för 1,4 miljoner.

Hade jag rättmätigt tidigare beviljats starta-eget-bidrag fram AMS/Af, så hade jag fortfarande bott kvar i lägenheten, och sålt den (om jag hade velat sälja den) med minst en ½ milj. i vinst.

 
Ingen bild

Göteborg

22 juli 2009 20:10

Hej Christina!
En gång upptäckte jag att soc skrev felaktigt info i journalbladet, då begärde jag skriftligt att dessa skulle rättas, men enhetschef vägrade, fast att det är brott mot lagen.
Vad borde göra i detta fall?
Hälsningar
Göteborg

 
Ingen bild

Christina

22 juli 2009 22:17

Det finns 3 vägar, beroende på hur allvarligt felet i anteckningarna är.

All datainfo som direkt eller indirekt kan hänföra sig till en person i livet SKA vara korrekta.

§ 28 i Pul reglerar rättningar.
§ 48 reglerar skadestånd.
§ 49 reglerar straffet

- Handläggaren ska skriva dit en notering i anteckningarna att du tycker att det är felaktiga uppgifter.
- Överklaga avslaget på rättningen av uppgifterna till Länsrätten
- Och, om det är riktigt allvarliga fel begär skadestånd via Tingsrätten.

PuL-brott kan även anmälas till polisen, särskilt obehörigas intrång (obehörigt "tittande").
Det senare regleras i Brottbalken (BrB) 4 kap 9 § c.

 
Ingen bild

Christina

22 juli 2009 23:01

Ett tillägg

Obehörigt tittande får du reda på genom att beställa logglistor från kommunen/kommundelen.

I praktiskt taget alla persondatasystem kan man söka personer på både personnumret och på namnet.

Att få ut logglistor från en kommun är nog nästan omöjligt med tanke på att det knappt ens går att få ut utdrag från personregistren enligt PuL.

Personalen i telefonväxeln vet inte ens vad eller vem den personuppgiftsansvarige är. En sådan ska alltid finnas enligt Pul.

 
Ingen bild

Christina

23 juli 2009 02:02

Glömde . . .
Du kan även gå till JK med skadeståndskrav på PuL-brott (§ 28 & § 48), t ex otillåtna känsliga och/eller grovt felaktiga orättade personuppgifter i persondatabaser.
Skadeståndet ligger nu år 2009 på ca 30.000 kr per år, men JK är ganska snåla med beloppen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards