Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Tourettes syndrom och ev. ADHD . . .

Av Christina - 23 januari 2011 18:44

En jurist inom en Förvaltningsdomstol förstörde 3 år av mitt arbetssökandeliv genom att läsa och lyssna på AMS instruktioner i ett mål i stället för att läsa vad jag skrivit. Hösten 2006 -- hösten 2009.

 

Juristen har själv berättat på webben om sin sjukdom Tourettes syndrom.

Juristen har också varit särskilt intresserad av fallet och målet Thomas Quick och hans ev. ADHD.

Juristen kallar sig själv för framgångsrik.

 

Under de 3 åren i mitt liv fick jag som en konsekvens av beslutet i det juridiska målet leva på 50 kr/dag under 2 år.

Detta var synnerligen farligt för min diabetes typ 2 och min hälsa generellt sett.

 

Man kan undra om den juristen var eller blev handikappkodad av AMS för sin diagnos (kod 61 eller kod 81)? Han skriver själv på Newsmill att han var arbetslös på 90-talet.

Fick han sitt jobb på Förvaltningsrätten med särskilt statligt anställningsstöd?

Eller, var och är hans jobb ett OSA-jobb = Offentlig skyddad anställning (då i en dubbel bemärkelse)?

 

Som om allt detta ovan inte var nog. Tidigare hade kommundelen inom Stockholms kommun och Länsrätten tillsammans förstört 2,5 år av mitt arbetssökandeliv p.g.a ständiga avslag på medel till spec. och nödvändig tandvård.

 

Så här fungerar alltså den offentliga byråkratin i Sverige.

Arbetsförmedlingen, kommundelar, och förvaltningsrätter skapar hög och tidig dödlighet bland arbetssökande i Sverige:

http://www.med.lu.se/nyheter/100913_gerward

 
 
Ingen bild

Christina

23 januari 2011 19:40

OM någon undrar om detta ovan inlägg är relevant så är svaret:

Jo, det är relevant. Jag är akademiker, med lång kvalificerad yrkes bakgrund, och AMS-målet gick, på sikt, ut på att handikappkoda mig. Jag är helt frisk till alla delar, och det finns många akademiker t.ex inom åtgärden fas 3 i JOB. En av dem är Phd i nationalekonomi.
Som långtidsarbetslös vill alltid AMS se efter om du har någon "rest-arbetsförmåga" kvar. Sådana prövningar slutar ALLTID med handikappkoden 81, för den koden behöver AMS inget läkarintyg till.

 
Ingen bild

Patrik Malm

23 januari 2011 21:21

Ja, när man har med myndigheter att göra vet man aldrig hur det ska gå. Ibland funderar jag faktiskt på om det är ett grundkriterium att man ska vara idiot för att få anställning inom offentlig administration..?

Gjorde en "resa" med dåvarande KAS-administrationen (sedermera Alfa-kassan) och af i Hudiksvall 1997, då man fann för gott att tvinga mig till deltagande i terapistugan Datorteket (ville själv få beredskapsjobb för att kunna balansera upp ekonomin lite, men som endast berättigad till KAS ansåg man det vara en besparing att slussa in mig i idiotverksamheten istället). Det slutade med att jag fick en hel avdelning "utbildningschefer" avsatta, samt min arbetsförmedlare omplacerad - det enda jag begärde var att bli behandlad som en människa, men de arroganta arslena klarade inte av det, således såg jag till att de fick ta skit istället.

Jobbade sedan under 2 år utomlands innan jag blev tvungen att återvända hem till arbetslöshet - alla mina papper var i ordning, men Alfa-kassan (den tidigare KAS-administrationen, baserad i Ljusdal) ville hämnas på mig för att jag varit ofin nog att vinna en tvist mot dem, så de "råkade" slarva bort mina papper, varvid jag fick vänta effektiv tid mer än 10 månader på att min arbetslöshetsersättning skulle börja lossna. Det kostade mig min tandstatus och träffar jag någon som det framgår arbetade med dessa frågor under den tiden kommer det att kosta vederbörandes tänder och revben...

 
Ingen bild

Christina

23 januari 2011 21:58

Patrik, Grattis!
En stor eloge till att du lyckades!
Sådant händer inte ofta.

 
Ingen bild

Christina

25 januari 2011 00:35

Tillägg:
--------
Det ter sig något makabert när en person på en myndighet med en diagnostiserad sjukdom dömer ut en helt frisk person att inte stå till arbetsmarknadens förfogande och som därför ska skickas till ett rehab-team.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards