Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

En kommunal tjänstekvinna . . .

Av Christina - 26 maj 2010 11:38

E-mail-konversation med en eventuellt curlad kommunal skattefinansierad tjänstekvinna inom EÅV-stadsdel i Stockholms kommun


Den 25 maj 2010, på em. cirka kl.: 15.30 -- 16.30


OBSERVERA att denna 46-åriga skatteavlönade kommunala tjänstekvinna XX har gått ut med fullständigt namn, sin jobbtitel, och sin stadsdels namn på Facebook.

Denna anställda person hade uttryckt sig grovt kränkande om kommunala arbetssökande med en överlevnad på existensminimum, på en Facebook-sida.

Denna kommunalt anställda person har även en egen Facebook-sida.

  

Från Christina:

Hej!

Du verkar ha väldigt mycket tid till Facebook, trots jobb, familj och många barn


Svar från tjänstekvinnan xx:

Hej, vad är nu detta? Vem är du som mejlar t mig och i vilket syfte? Hur har du funnit min mail adress t mitt arbete öht??

Vänligen besvara detta omgående innan jag behöver vidta andra åtgärder, finner detta obehagligt och inkräktande på mitt privat och arbetsliv i hög grad

Svar från Christina:

Du har utmärkt dig kränkande om arbetssökande på Facebook, på sidan "Tankesmedjan Mänsklighet".

Ryktet sprider sig mycket snabbt i sociala medier.

Svar från tjänstekvinnan xx:

Det var det värsta jag hört, det jag har uttryckt är endast positiva erfarenheter av jobbtorg som hjälp och stöd till arbetssökande inget annat, och finner du/ni det kränkande får det stå för er , jag kommer att vidta åtgärder snarast i saken !

Svar från Christina:

Enligt uppgift så är Ditt inlägg på Facebook på Mänsklighets Facebook-sida redan anmält till EÅV politiska nämnd.

Svar från tjänstekvinnan xx.

Nu har jag varnat via facebook om dig och sekr och eran i mitt och andras tycke högst oseriösa s k tankesmedja.

Jag undanbeder mig fler galna mejl , särskilt på min dyra arbetstid ! Du kan hälsa den s.k sekr X att ja g mottagit hans info och planerar egna motåtgärder i denna högst sjuka och bizarra aktivitet som ni ägnar er åt, jag har redan fått fina tips om att kontakta både polis och dagspress för övrigt samt facebook

Svar från Christina:

Detta är allmän offentlig handling, inkommen till en myndighet, så jag ser fram emot, att Dina svars-e-mail registreras hos registrator.


http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/?id=6&module_instance=3&action=pod_show&navid=65&subnavid=6&subnavinstance=3


Stockholms kommun är skadeståndsskyldig för vad den anställda skrev på Facebook, enligt Datainspektionen.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1163884/Myndigheter-kan-straffas-for-inlagg.html

 
 
Ingen bild

Christina

26 maj 2010 21:41

Handpåläggaren i kommundelen är på sannolika skäl misstänkt för brott mot:

Lag SFS 2009:526

Diskriminering
4 §
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,

5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera någon på ett sätt som avses i 1-4 och som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag.

Arbetsmarknadspolitisk verksamhet
9 §
Diskriminering av arbetssökande eller arbetstagare är förbjuden i fråga om arbetsmarknadspolitisk verksamhet

Lag SFS 1991:1469
Yttrandefrihetsgrundlagen

 
Ingen bild

Christina

27 maj 2010 11:59

Varje konventionsstat åtar sig (FN):
Del 2, Artikel 2 (Politiska rättigheter)

Punkt 3 a) att säkerställa att var och en vars rättigheter och friheter enligt denna konvention kränkts skall ha tillgång till ett effektivt rättsmedel, även om kränkningen har begåtts av en ämbetsman i tjänsten.

Punkt 3 b) Att säkerställa att den som vill använda sådana rättsmedel skall få sina rättigheter prövade av behöriga rättsliga, administrativa eller lagstiftande myndigheter eller av annan myndighet som är behörig enligt statens rättsordning samt att utveckla möjligheterna till rättslig prövning.

Del 2, Artikel 2 (Sociala rättigheter)
2. Konventionsstaterna åtar sig att garantera att rättigheterna i denna konvention utövas utan diskriminering av något slag på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan åskådning, nationell eller social härkomst, egendom, börd, eller ställning i övrigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards