Direktlänk till inlägg 12 september 2009

Tingsrätt vs. Länsrätt . . .

Av Christina - 12 september 2009 07:42



Länsrätter byter snart namn till Förvaltning's rätt, och minskas i antal.

Om man jämför procedurerna i en Tingsrätt och en Länsrätt, är det helt obegripligt att tvångsmål får ske i en Länsrätt.

Snabba jourdomstolar bör inrättas för myndigheters olika tvång, eller en Författningsdomstol.


Vissa aktuella mål är t.o.m tvångsmål UTAN existerande tvångslagar, utan ett statligt offentligt biträde, utan muntliga förhandlingar, och med avslag på rättshjälp.


En medborgare kan alltså få svälta ihjäl p.g.a en pappersdomstol, tillsammans med med jäviga kommunala hobbypolitiker (nämndemän).

Och detta ska föreställa Sverige år 2009, och snart valåret 2010?

Helt otroligt faktiskt!


Mål, med en och samma målsägare, går som en stafett mellan olika rotlar och mellan olika handläggare, månad efter månad efter månad efter månad. Och den ena rättsliga handen vet inte vad den andra handen gör. Ofattbart!


Någonting har gått alldeles snett inom förvaltningsdomstolarna.

Och detta har inte enbart de drabbade medborgarna förstått, utan även handläggarna på de olika myndigheterna.

Fritt fram för manipuleringar, helt utan kontroll.


Länsrätten fattar alltså beslut om SoL 4:1 på otillräckligt underlag.

Denna ineffektiva handläggning innebär en stor risk för att felaktiga beslut fattas av Länsrätten.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards