Direktlänk till inlägg 1 september 2009

Hobbypolitiker i Länsrätten . . .

Av Christina - 1 september 2009 19:45


Hobbypolitiker, en 64-årig ersättare från (m) i Farsta std, och en kyrkans kvinna (s), 43 år, från Skarpnäck, d.v.s. från stadsdelar inom Stockholms kommun, sitter i Länsrätten och deltar i beslut från en annan stadsdel inom samma kommun.


Jag tror JÄV är vanligt inom rättsväsendet.


http://www.domstol.se/Publikationer/Namndeman/Information_till_namndeman_tr_hr.pdf


En ledarskribent på SvD, f.d jurist, ska kandidera till riksdagen, som varande ny medlem inom ett parti. Hon skriver i sin sista artikel, efter 2 månaders ledighet, "vad har hänt med rättsväsendet".


Först frikänner t. ex. Tingsrätten en person i ett mål. Sedan i nästa omgång får personen 10 års fängelse i sin utevaro i Hovrätten.


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3446593.svd


Nya (m) sosse-fieras, dock inte (c).

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3435635.svd


Vilka handlar mat i Saluhallen, och vilka handlar mat på Lidl ?

.



 
 
Ingen bild

Christina

2 september 2009 12:00

JÄVS-regler
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4v

 
Ingen bild

Christina

2 september 2009 12:32

Ett "tvärtomfall" jmfr med SvD journalist.

En f.d journalist, nu jurist på Länsrätten, dyrkar en ledarskribent på Aftonbladet, och avslår en rättning felaktiga uppgifter i en persondatabas, och kallar Af "faktiska handlande" för trafikövervakning. :-)

 
Ingen bild

Christina

3 september 2009 18:14

.

Vem som helst kan anmäla detta JÄV till JO.

Besluten togs i Länsrätten i Stockholm den 28 augusti år 2009 på rotel 202. SoL 4:1 mål.

En representant från motparten kommunen ska inte delta i beslut inom rättsväsendet.


RB 4 kap 8 a § Domstolen får stänga av en nämndeman från tjänstgöringen om han eller hon

1. är föremål för ett ärende om entledigande,(borde vara över 60 år)

eller i detta fall

3. i övrigt uppvisar ett beteende som bedöms skada allmänhetens förtroende för rättskipningen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards