Direktlänk till inlägg 7 juli 2009

Myndigheters personregister och obehöriga åtkomster . . .

Av Christina - 7 juli 2009 12:34


Från ett pressmeddelande . . .


-" Myndigheter brister i kontrollen av hur anställda kommer åt personuppgifter.


 Svenska myndigheter har inte tillräckligt bra interna kontroller för att upptäcka och beivra obehörig åtkomst av personuppgifter. Det visar en rad inspektioner som Datainspektionen utfört under året.


Datainspektionen har under året inspekterat fem stora svenska myndigheter och granskat hur myndigheterna behandlar personuppgifter i sina verksamheter.


Inspektionerna visar att myndigheterna brister i kontrollen av hur anställda kommer åt personuppgifter. Så kallad logguppföljning saknades helt hos en av de granskade myndigheterna och var inte tillräckligt omfattade hos övriga myndigheter.

     

- För att upptäcka och beivra obehörig åtkomst av personuppgifter i myndigheters verksamhetssystem är det mycket viktigt att det görs en systematisk och återkommande uppföljning av loggarna, säger projektledaren vid Datainspektionen.

Samtliga myndigheter utom en ska senast den 15 oktober 2009 återkomma till Datainspektionen med en plan för hur logguppföljningen ska införas eller förbättras. " -


Kommentar:

Särskilt viktigt är att obehöriga åtkomster stoppas när falsk,  icke upprättad, personinformation finns i persondatabaser hos myndigheter, och detta är ännu mer särskilt viktigt när olika myndigheter delar samma lokaler.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards