Alla inlägg den 4 december 2012

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år.

Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .


Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK.

Jag fick penicillin av min tandläkare och sjukskrev mig under resp. vecka.


F-kassan blev misstänksam, 2 st sjukskrivningar under samma månad, och från en arbetssökande person???

F-kassan ringde då upp Af för att kolla.


Jag hade vid den tidpunkten inte haft någon kontakt med Af under 3 månader förutom att jag skickat ett brev dit och berättat om mina tandproblem.

Af avanmälde mig, och F-kassan 0-klassade min SGI.


Jag överklagade naturligtvis, dock utan resultat.


När man fyller jämna år får man en del gratiserbjudanden från företag, vilket blev mina presenter.


I augusti samma år gav jag mig själv en present, sålde en tavla, och köpte en billig sista-minuten-resa till Aigos Nicos på Kreta.

Detta hade handläggaren fått nys om, så några pengar för september betalades inte ut.

Därefter blev jag vräkningshotad.

Så kan det gå när man fyller 50.


10 år senare fyllde jag enligt tidräkningen :-) 60 år.

Vid tidpunkten för födelsedagen hade jag tvingats leva på 50 kr/dag sedan 3-4 månader tillbaka.

Efter en tidigare anmälan till JK om att jag inte erhöll någon arbetsmarknadspolitisk åtgärd blev handläggarna aktiva.

Då skulle de tvinga mig till att underteckna ett frivilligt samtycke, för att kunna skicka in mig i en kränkande Af-åtgärd, d.v.s lägga skulden på mig istället för på sig själva.


Då fick jag en resa (ett andningshål i tillvaron) i 60-års-present av ett utfluget barn med jobb.


Den månad jag fyllde 61 så erhöll jag inga pengar alls från handläggarna, fram till året därpå, och det utflugna barnet fick försörja mig.


När jag var drygt 62 år erhöll jag en avisning till Jobb- och utvecklingsgarantins fas 1.

Minnesvärda födelsedagar i Sverige.






Skapa flashcards