Alla inlägg den 24 april 2012

Av Christina - 24 april 2012 20:33

  


Barnfattigdomen i Sverige  =  Fattiga föräldrar.   


Li Jansson från Svenskt Näringsliv berättade bland annat att organisationen Majblomman får 60.000 ansökningar varje år. Det finns t.ex 18.000 singelföräldrar med kommunalt försörjningsstöd i Sverige.

År 2014 kommer 776.000 att leva i utanförskap.

 
Sedan 1950 har lika många jobb försvunnit som kommit till, men samtidigt har befolkningen ökat i Sverige.


Professor Joakim Palme talade om att kunna styra sina livsvillkor och sitt handlingsutrymme.
Tillgänglighet och kvalitet i resurserna är en investering för framtiden. Barn är blivande vuxna.


Förskolechefen: Hur ser barnfattigdom ut? Kläderna? Barnfetma? Tänderna? Språket? Geografisk isolering? Trångboddhet? Kvar på dagis på sommaren? Fritidsutrustning? Trötta föräldrar?


FATTIGDOM ÄR OJÄMLIKHET.

50 % av medianinkomsten i Sverige är högre än socialbidrag.


RECEPT: Utbildning under HELA livet. Och, en social sammanhållning i samhället på arenorna: Familj, skola, fritid, och samhället i stort.


Boktips: "En vanlig dag" från Majblomman, samt "Utanförskap" från Dialogos förlag.




Av Christina - 24 april 2012 11:21

 

 

Sweden is not an angel . . .


På väg till ett seminarium läste jag på kul dagens horoscope i tidningen Metro: "Idag handlar det om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt ", och jag tänkte: Måtte jag inte bli försenad till seminariet på grund av SL-tågproblem.


Vid en kaffe- och efteråt rökpaus sammanträffade jag slumpartat med Natalja Radzina, tidigare journalist i Vitryssland. 

Hon berättade att hon fäst blicken på mig under sin föreläsning, för det är lätttare att fokusera då, och berätta för en enda person.


Jag berättade kortfattat för henne vad som hänt mig i Sverige (när man har flera webb-forum, en blogg, och skriver på Facebook och i andra sociala medier, och samtidigt där kritiserar politiskt styrda myndigheter och vissa politiska partier).


Utan matpengar i 4 månader, utan pengar till hyra i 8 månader (2008/2009), i övrigt 50 kr/ dag (2007-2009), klassad som "störd eller sjuk" efter en artikel i en morgontidning (from år 1999 -2009).


Sweden is not an angel . . .


Men, man blir inte fysiskt misshandlad (förutom svält då) eller åker in i ett ruttet fängelse under 6 veckor, men precis som där kan man dessutom få operativsystemet kraschat via t.ex virusspridande Apple-datorer.


Vilket vackert språk ryska är. Min storasyster (avled i juli 1998) kunde ryska, och jag har ärvt en hel del böcker på ryska. Själv kan jag bara några ord . . . spasiba, dasvedania, coraschå (uttalsstavning!).


Jag har förresten skaffat ett nytt virusskydd nu, ett av de bästa, ett ryskt :-)


http://gup.ub.gu.se/gup/record/index.xsql?pubid=154966


Skapa flashcards