Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Kommentarer till JK-beslutet den 17 april 2012

Av Christina - 22 april 2012 18:12

 

En trana ger ingen sommar . . .

 

   

Rättssäkerhet i Sverige?  

 

Kommentar till JK beslut dnr: 1856-11-30.


Offentligtanställda har ett meddelarskydd. Privat anställda har dock inget meddelarskydd
för närvarande i Sverige. Vilket skydd har Fas 3-deltagare?


Fas 3 inom JOB-åtgärden (FO 2007:414) är en fortsättning på en anvisning till Fas 1 och Fas
2 inom nämnda åtgärd.


Anvisningen till en anordnare inom Fas 3 kallas i Af-blanketten för ”Överenskommelse”
underlag för anvisning, och är alltså inget juridiskt bindande avtal/kontrakt.


De tre underskrifterna (Af, anordnaren, och deltagaren), i den så kallade ”Överenskommelsen” om Fas 3, avser endast om att de nedtecknade uppgifterna (namn, adress, etc för deltagaren) i Af-blanketten stämmer överens med verkligheten (på heder och samvete? sanningsförsäkran?).


Efterföljande dokument/skrivelse/anvisning till deltagaren i Fas 3 handlar i huvudsak enbart om
aktivitetsstödet, samt regler för ändring/återkallande.


Ingen överklagar ett beslut om att erhålla pengar/ersättning (aktivitetsstöd, FO 1996:1100), då redan fr.o.m Fas 1 inom JOB-åtgärden.


Däremot är ett återkallande av en anvisning, till Fas 1 eller till Fas 2 eller till Fas 3,
lika med att pengarna/ersättningen dras in och upphör från FK, vilket är ett överklagbart
och myndighetsutövande beslut enl. FL 3 § 2 st. och FL 22 §, samt enligt en dom
i Europadomstolen från år 2009.


Ang. Fas 3 så skiljer Af på:

1) Verksamheter för sysselsättning och

2) Verksamheter på en arbetsplats.

Deltagare på en arbetsplats likställs med en arbetstagare (en privat eller en offentlig arbetstagare), och en arbetstagarorganisation måste kopplas in före en Fas 3-anvisning.


Jobbfabriken är ingen arbetsplats utan sysselsätter ett 3-siffrigt antal Fas 3-deltagare.


Att en Fas 3-sysselsättnings-deltagare, enligt JK:s uppfattning, ska vara lojal med en med
skattemedel 60.000 kr/år/person ersatt anordnare är för mig obegripligt.


Meddelarfrihet: http://www.bt.se/debatt/meddelarfrihet-kan-inte-vanta(3237860).gm

 
 
Citat:  - "Lojalitetsbegreppet är uråldrigt. Loja’l (av fra.loi,lag), laglydig, trogen sin lagliga överhet.
Begreppet som ursprungligen härstammar från den romerska rätten har sin grund i den ”hommage” ungefär ed som underlydande avlade till sin herre.
Det är en del av den feodala rätten som finns i europeiska medeltida lagböcker  från slutet av 1200-talet.
Så här beskrivs det i  Medieval Sourcebook: Modus Faciendi Homagium & Fidelitatem (The Manner of Doing Homage & Fealty), c. 1275. " -

Af är försörjda av skattebetalarna. Jobbfabriken är försörjd av skattebetalarna. Deltagarna är försörjda av skattebetalarna. Deras enda herre är skattebetalarna.

 
 
Ingen bild

Christina

22 april 2012 19:05

*
Sedan kan man ju också undra vilket meddelarskydd som de fas 3-deltagare som anställs med särskilt anställningsstöd eller med förstärkt särskilt anställningsstöd (i princip HELA lönen från statens skattepengar)har hos de anordnare som INTE är arbetsplatser utan sysselsättningsplatser.
En del anordnare utger sig på webbplatser för att vara arbetsplatser fast de i realiteten enbart är sysselsättningsplatser.

*

 
Ingen bild

Christina

22 april 2012 21:29

*
Jag har själv mycket dålig erfarenhet av JK:s slarviga så kallade "utredningar", från sommaren/hösten år 2005, från sommaren år 2008 (beslut i december år 2009), och en bekants erfarenhet av JK från våren 2011, och så detta ärende nu år 2012.
Vad händer med medborgarna då?
Jo, de tappar ALLT förtroende för myndigheter, för rättsväsendet, för facket, och för de politiska partierna i Sverige.
Faktum är att det bästa är och lika bra att inte anlita JK alls, och därmed göra dem arbetslösa i den lekstuga som officiellt benämns Regeringens ombud.

*

 
Ingen bild

Christina

23 april 2012 11:36

*
Arbetsdomstolen har haft flera fall där en arbetstagare har kritiserat sin arbetsgivare i media/TV/press.
Arbetsdomstolen har då gjort GRUNDLIGA utredningar i fallen, och den förlorande parten har fått betala runt t.ex 300.000 kr i rättegångskostnader.
Arbetsdomstolen skulle dock ALDRIG skriva i sina domslut att "arbetstagaren skulle vara lojal med sin arbetsgivare".
De är professionella.
JK struntar naturligtvis i "en fas 3-a", och tycker enbart att det är roligt att fördjupa sig juridiskt i "Meddelarskyddet" generellt sett.

*

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards