Direktlänk till inlägg 25 november 2011

Obligatorisk A-kassa? . . . .

Av Christina - 25 november 2011 15:38

  A-kassa, B-kassa, eller C-kassa?

 

http://www.tco.se/FileOrganizer/TCOs%20webbplats/Publikationer/rapporter/TCO-granskar/2008/TCO%20granskar%2015-08.pdf

 

I augusti för 18 år sedan hade jag 18.216 kr/mån i lön.

Jag sade upp mig från mitt jobb sommaren 1993, och var anmäld som arbetssökande hos Af from september 1993, och fortfarande.

Den dåvarande lönen skulle innebära nära den dubbla för t. ex. år 2012.

 

År 2007 uteslöts jag av AEA från AEA-kassan p.g.a obetalda medlemsavgifter (betalnings-oförmögen p.g.a nödmedel: 50 kr/dag under 22 månader åren 2007--2009). Förvaltningsrätten kallar detta senare för "svåra ekonomiska situation", ett lagbrott från kommunens sida enligt både Kommunallagen 2:1 samt SoL 4:1 och SoL 4:3.

 

Nu i fas 3 from oktober år 2011, inom Af-JOB-åtgärden, upphör ersättningen helt och hållet från Arbetsförmedlingen 0 kr/vardag.

 

I fas 1 (from nov. år 2009) inom JOB hade jag 320 kr/vardag före skatt i ersättning (grundpenningen = Grundförsäkringen som medlem). De beloppen bestäms av regeringen.

A-kassan AEA tyckte dock att jag skulle ha 280 kr/vardag i grundbelopp före skatt eftersom min arbetstid år 1993 var 35/40 tim per vecka (föräldraledig). Men, JOB-åtgärden är på heltid.


I fas 2 inom JOB hade jag 223 kr/vardag före skatt i ersättning (som icke medlem längre).

Jag hade frivilligt blivit medlem i AEA-kassan hösten 2009 (fas 1 i JOB), och gick ur som medlem hösten 2010, bl.a. p.g.a som blivande ålderspensionär (65 år) våren år 2012.

  

A-kassorna är fristående föreningar. Det finns inget tvång på medlemskap i föreningar i Sverige (tack och lov).

A-kassorna är alltså inga myndigheter.

Trots detta räknas ändå A-kassor som myndigheter, och deras beslut kan överklagas till Förvaltningsrätterna.

 

Om jag är för en obligatorisk A-kassa?

Svar JA, om den är statlig, som t. ex. F-kassan, och medlemsavgiften tas ut via skatten (lika för alla).

Även Radio- och TV-avgiften bör tas ut via skatten.

 

Endast 29 % av de arbetssökande inom Stockholms kommun är med i en A-kassa.

Och, hur många är medlemmar i Norrbotten?

 

http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/article1576384/Rusta-upp-a-kassan.html

 

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.765566-dags-reformera-a-kassan

 
 
Ingen bild

Christina

28 november 2011 18:22

*
Otroligt, men sant!
Pengar som betalas ut från staten (arbetsförmedlingen) via F-kassan tvingas på en arbetssökande i JOB-åtgärden i fas 3, fast den arbetssökande enligt de regler som gäller inte har rätt till pengarna!
Första gången i svensk historia kommer en myndighet att polisanmälas för bidragsbrott!
Helt otroligt!
Men, det ska bli roligt!

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards