Direktlänk till inlägg 10 september 2011

PuL och resebyråer . . .

Av Christina - 10 september 2011 11:45

 

 

PuL och resebyråer . . .

 

Jag skrev tidigare i bloggen om att jag trodde att privata företag skötte PuL-lagen bättre än myndigheter.

Detta verkar nu vara tveksamt.

 

Dina bokningsuppgifter (= ett personregister) kan spridas till resebyråns samtliga samarbetspartners, t.ex till hotellen, till biluthyrningsfirmor, till flygbolagen, etc.

Uppgifterna kan sedan missbrukas av den tredje personen/tredje part i detta sammanhang.

 

Att vissa bokningsuppgifter sprids är helt relevant, t.ex dina beställda krav för resan, men ingen annan oväsentlig information.

 

Så se upp, speciellt med de STORA resebolagen, som i likhet med myndigheter tror att de får och att de kan göra precis som de vill.

 

Skillnaden mellan företag och myndigheter är att företag kan ha integritetskänsliga/-kränkande uppgifter, och myndigheter har både integritetskänsliga/-kränkande och sekretessbelagda uppgifter.

 

Sedan kan uppgifter vara riktiga eller oriktiga.

 


 
 
Ingen bild

Christina

13 september 2011 13:01

*
Någon undrar kanske vad ovan inlägg handlar om.
Jo, en anhörig bokade en s.k ospec resa = en billig restresa, hos ett stort charterbolag.
Bolaget vidarebefordrade uppgiften "ospec resenär" till hotellet, och hotellet = tredje part missbrukade uppgiften genom att ekonomiskt utnyttja hotellgästen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards