Direktlänk till inlägg 18 augusti 2011

Arbetsförmedlingen, F-kassan, och JK . . .

Av Christina - 18 augusti 2011 12:56

  Fotproblem. Ortopedi.

 

Arbetssökande som får foten.

Eller, Sverige som rättsstat: http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/75664437.pdf


Intressant att jämföra 2 st fall av sjukskrivningar (fall 1 och 2 här nedan), båda också lustigt nog utifrån fotproblem, hos myndigheterna AF, FK, och JK.

 

Fall 1.

En person anmäler till AF en sjukfall (drygt 2 v.), och på AF:s uppmaning sjukskriver sig personen år 2008.

Vid sjukfall kodas personen 14 i AF:s datasystem AIS ( = står inte till förfogande för arbetsmarknaden).

F-kassan bedömer istället arbetsförmågan mot arbetsmarknaden.

F-kassan avslår därför sjukpenningen. Personen förlorar samtidigt p.g.a AF:s avanmälan sin A-kassa.

Vid den tidpunkten 2008-2009 gick AF:s avanmälningar inte att överklaga till en Förvaltningsdomstol.

JK ändrar då på det förhållandet. AF:s avanmälningar går därefter att överklaga (praxis) from den 19 februari år 2009.

Stort tack till facket Metalls jurister (Erika Ejderhamn Roupé), och till IAF:s jurister !


(Fall 3. ) Själv överklagade jag en mycket ovanlig avanmälan vilken pågick under 2,5 år (kod 14) från hösten 2006 hos AF av obekanta förmedlare, till Länsrätten sommaren 2008 , och då utifrån lagrummet PuL eftersom avanmälningar då 2006-2008 inte gick att överklaga.  Överklagandet gällde bl. a. den oriktiga bedömningen. Jag hade tidigare förbrukat min A-kassa.

MEN, vid koder utifrån bedömningar ska inte PuL tillämpas. Länsrätten och JK svalde dock detta genom att tillämpa PuL, i mars månad resp. i december månad år 2009 före julhelgen.

Målet gick senare ända upp till Regeringsrätten och med samma resultat år 2010, d.v.s PuL-lagen tillämpades (inget prövningstillstånd), även efter en resning. Nu ligger fallet hos Europadomstolen.

Datainspektionen (DI) t.ex. reglerar inte koder som bygger på bedömningar (4 juni 2007).

 

Fall 2.

En person sjukanmäler sig till AF (2 v.). AF avanmäler personen (kod 14) i systemet AIS, dock 6 dagar för sent.

Personen får ingen A-kassa p.g.a AF:s avanmälan.

FK bedömer arbetsförmågan, och tycker egentligen att personen ska kunna söka jobb, d.v.s stå till förfogande, men det handlar om en operation (sängläge), så fallet är osäkert.

F-kassan hittar då istället en drygt ½ års tidigare händelse hos AF, i samförstånd med AF, så F-kassan kan avslå sjukpenningen i alla fall.

Personen får alltså varken A-kassa eller sjukpenning, och får samtidigt dessutom sin SGI nollklassad, den 24 februari 2009.

Noll-klassningen's underlag var 3 olika uppgifter (2 uppgifter* i F-kassans system ÄHS och 1 uppgift från AF:s AIS-system), kallades för en bedömning, och PuL gällde inte enligt både FK och JK.

I detta fall avhändar sig JK fallet helt och hållet, i alla dess avseenden, och detta helt nyligen.

* Varav 1 kränkande och 1 vilseledande uppgift, vilka begärts raderas.

 

Citat från JO: " Justitiekanslern (JK) begär alltid (?) att myndigheten förutom att redogöra för sakförhållandena även ska redogöra för sin inställning i frågan om skadeståndsskyldighet föreligger. " -

Sakförhållanden utreds tillsammans med den "kundmötande" organisationen.

 

Istället för att stämma JK = staten, stäm istället myndigheten för de partsbesked de lämnar till JK. Om beloppet är mindre än ½ basbelopp = ca 21.400 kr blir det ett "småmål" hos Tingsrätten.

 

Förordningen om skadestånd: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19951301.htm

 

De här 3 fallen ovanför är sannolikt toppen på ett isberg av olika men ändå liknande fall.

 

A-kassornas datasystem kallas OAS.

Samverkan har bl. a. syftet att minska dubbelutbetalningar.

 

Att juristerna inte klarar av dessa problemställningar (PuL) beror på att rätt många av dem inte är helt IT-kunniga.

Att hantera Facebook, Newsmill, och att surfa på nätet går bra, men i övrigt?

 

 
 
Ingen bild

Christina

18 augusti 2011 14:23

*
Koderna hos AF byts ut vid varje enskild tidpunkt, så F-kassan ser enbart vilken kod som gäller i exakt det ögonblick som F-kassan går in och tittar i AF:s datasystem.
F-kassan har möjlighet att även gå in direkt i A-kassornas system sedan år 2001. Vilka uppgifter FK då ser är för mig okänt.
Däremot gillar ju tjänstemän att ta till telefonen och prata illa om arbetssökande.

*

 
Ingen bild

Christina

18 augusti 2011 14:39

*
AF, FK, och A-kassors datasystem.
Beslut från år 2000:
http://www.iaf.se/Global/Tillsyn/Rapporter-pm/2004/2004-14Utokat_informationsutbyte.pdf

*

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards