Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Nya regler i FAS 3 . . .

Av Christina - 10 augusti 2011 11:38

TWITTRA

 

Nya regler i FAS 3 beslutade av AMS GD.


Ideella föreningar får rätt till undantag från Fas 3-regler.

 

-"När den ideella föreningen blir anordnare för sysselsättningsplats i Jobb- och Utvecklingsgarantins Fas 3 ska föreningen ha minst en anställd handledare per 20 deltagare.

Undantag kan i vissa fall göras för föreningar som inte har anställda men ändå kan tillhandahålla likvärdig handledning. Motivering av undantag ska dokumenteras.

Handledaren ska ha sin placering där deltagare i Fas 3 har sin sysselsättningsplats."-


20 st deltagare för en (1) handledare betyder 4.500 kr/dag till handledaren.


Kommunal anordnare i UMEÅ: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nazistiskt-slagord-hos-stadbolag_6384906.svd


http://slup.se/upload/page_documents/svar_fran_AF_20110725.pdf


I USA talar man om jobbtillväxt, i Sverige talar man om åtgärder för långtidsarbetslösa.


Kört för 50 + sökande, 57 % finns i Fas 3.

http://www.gsfacket.se/home/da/home.NSF/unid/32761458FE294B43412568FD00428507?OpenDocument


STOR utsortering i JOB: http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2011/2/Stor-utsortering-i-Jobb--och-utvecklingsgarantin/

 
 
Ingen bild

Christina

10 augusti 2011 20:55

*
Personuppgifter i samband med åtgärden JOB (fas 1, fas 2, och fas 3).

Exempel på personuppgifter från AF till FK:

- Namn
- Personnummer
- Vilken programperiod som deltagaren har anvisats till
- Omfattningen av programmet
- Uppgifter om vem som anordnar programmet
- Eventuell lön

Exempel på personuppgifter från FK till AF

- Antalet dagar med ersättning i jobb- och utvecklingsgarantin
- Om personens ersättning grundas på arbetslöshetsersättning eller inte.

Exempel på personuppgifter från en A-kassa till FK.

Arbetslöshetskassan lämnar uppgifter om arbetslöshetsersättningens storlek,
med mera, till Försäkringskassan.
Utifrån dessa uppgifter ska Försäkringskassan
sedan beräkna aktivitetsstödets eller utvecklingsersättningens storlek,i förhållande till programmets omfattning, och eventuell annan ersättning.
Försäkringskassan ska också betala ut,ersättningen.
Om deltagaren är missnöjd med,arbetslöshetskassans uppgifter om arbetslöshetsersättningens
storlek, kan han eller hon begära omprövning av arbetslöshetskassans
beslut. (Försäkringsöverdomstolens [FÖD] dom 797/88:7,och KRNS mål nr 5132-1996)

Fler uppgifter från en A-kassa till FK:

- Deltagarens normalarbetstid
- Antal tilldelade ersättningsdagar, 300, 450, 600 eller 750
- Antalet förbrukade ersättningsdagar med arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd
fram till programstart
- Antalet ersatta dagar med arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd fram
till programstart, samt möjliga ersättningsdagar som återstår innan ett program börjar (uppgiften lämnas per ersättningsnivå från och med den 5
mars 2007 till och med den 30 september 2007)

- Information om deltagaren är utförsäkrad från arbetslöshetsförsäkringen
Information om deltagaren inte uppfyller villkoren för arbetslöshetsersättning
- Information om att deltagaren inte längre är medlem i arbetslöshetskassa
- Beräknad dagpenning som betalas ut eller skulle ha betalats ut samt om dagpenningen beräknats som inkomstrelaterad ersättning eller grundersättning
- Eventuella uppgifter om att deltagaren har fått sin arbetslöshetsersättning minskad med tjänstepension.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards