Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

Myndigheters serviceskyldigheter

Av Christina - 8 augusti 2011 23:56

  Och upplysningar.

 

Myndigheters serviceskyldigheter.


Enligt 4 § i Förvaltningslagen finns bestämmelser som innebär en utvidgad serviceskyldighet för myndigheter. Reglerna omfattar bl.a skyldighet för myndigheterna att bistå enskilda med upplysningar, vägledning, råd, och annan sådan hjälp i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde.

Vägledningsskyldigheten gäller oberoende av om medborgaren begärt det eller inte, Prop. 1985/86:80 s. 59 f.

 

När det behövs och är lämpligt skall myndigheten vägleda den enskilde, allt efter omständigheterna.

Upplysningar och råd ska särskilt lämnas vid myndighetsutövning.

Gör inte myndigheten detta så gäller Skadeståndslagen 3:2.

 

Myndighetsutövning kan t.ex vara när en arbetsförmedlare avanmäler dig hos din A-kassa.

Önskar du ta ledigt under A-kasseperioden så ska AF upplysa dig om att 25 vardagar gäller, annars mister du din SGI hos F-kassan.

Se även NJA 1985 s. 696.

 

Vid aktivitetsstöd under en åtgärd gäller 20 vardagars ledighet.

 

Om ditt skadeståndskrav på en myndighet understiger ett ½ basbelop, ca 21.400 kr, så kan det bli ett småmål hos Tingsrätten, ett enkelt, billigt och skriftligt förfarande.

 
 
Ingen bild

Christina

9 augusti 2011 20:29

*
Om det gäller ledighet under A-kassetiden, så hänvisa till följande domslut:
Rättsfall: FÖD 1986:27 (mer än 25 vardagar), respektive Regeringsrätten den 5 november 2003, målnr: 204-2002 (25 vardagar).

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards