Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Myndigheters bedömningar . . eller Hur blir du kategoriserad?

Av Christina - 4 augusti 2011 06:23

 

 

 

Vad är en bedömning?


En bedömning är komplext och kräver kunskap, engagemang och reflektion . . .

 

Inte sällan tänker man på lärarnas betyg till eleverna i skolan.

Det är bedömningar.

 

Om mitt kompisgäng bedömer att du är snygg, och vi skriver in det i vårt gemensamma kompisregister, med ditt personnummer, då tycker iaf vi att det är en personuppgift, en personuppgift i ett persondataregister som lyder under personuppgiftslagen (PuL).

 

Man kan också kodsätta bedömningar, t.ex snygg = 01 och ful = 02.

Det gör dock inte Tyra Banks i TV-programmet Topmodel.   :-)

 

Bedömningar kan vara subjektiva eller objektiva.

 

En och samma kod kan också betyda flera olika saker, t.ex både bedömningar och rena fakta (t.ex. kategorikoden 14 hos AMS, antingen är du föräldraledig eller så tycker AF att du är dum i huvudet).


Bedömningar inskrivna i personregister (kodade eller inte kodade) lyder inte under personuppgiftslagen (PuL).

Det tycker inte Datainspektionen, och det tycker inte heller JK.  

 

MEN, det tycker en Länsrätt, och en Kammarrätt, och Regeringsrätten i Sverige.

 

Kan dom tycka så olika?

Ja, tydligen.

 

Då får Europadomstolen bestämma till slut, och om några år.

Om hur vi ska ha det i Sverige med PuL egentligen.

 

Ett rättsfall vars avgörande blir rättspraxis kallas prejudikat.

Rättspraxis är tidigare domar från högre domstolar och vissa myndigheter.

Om målet har avgjorts i högsta instans är rättsfallet vägledande för rättstillämpningen.

Denna förutsebarhet är grundläggande för medborgarnas rättssäkerhet.

 
 
Ingen bild

Christina

4 augusti 2011 08:10

*
Själv blev jag kategoriserad av myndigheter enligt följande:

Kommunen: Saknar ersättning. Orsakskod 02.
Utan pengar blir man när man fått avslag på starta-eget-åtgärden av en konkurrerande konsult och samtidigt förbrukat sin A-kassa.
Kommunen: Långtidssjukskriven. Klientgrupp 2.
Sjukskriven är man inte när tänderna fixas till.
Och sedan . . .
AF/AMS: Står inte till arbetsmarknadens förfogande. Kategorikod 14.

*

 
Ingen bild

Christina

6 augusti 2011 02:08

*
Juridisk kallas detta för: Uppenbart oriktiga uppgifter, eller Uppenbart oriktiga bedömningar,
d.v.s skadeståndsberättigade.
PuL (48§) är en starkare lag än SkL (enligt SkL 1:1).
I övrigt gäller SkL 2:3 och SkL 3:2.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.htm

 
Ingen bild

Christina

6 augusti 2011 06:07

*
Till alla gräsrotsbyråkrater som läser denna blogg.
En bedömning kan bestå av allmänt ovetenskapligt rent tyckande, d.v.s vara en skönsmässig bedömning.
En rättslig bedömning är en bedömning av någons rättigheter.
Lägg märke till skillnaden.

 
Ingen bild

Christina

6 augusti 2011 16:52

*
Ännu vanligare bland gräsrotsbyråkraterna än att lämna felaktiga uppgifter och/eller lämna felaktiga bedömningar är att FÖRTIGA uppgifter, helt eller delvis.
Ett delvis förtigande kan t.ex vara att dessa skriver ned ett påstående, avslutar sedan snabbt med en punkt, och överlåter då resten av meningen till läsarens egen fantasi och egna (då oftast negativa) tankar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards