Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Stockholms kommun och "arkivet"

Av Christina - 30 juli 2011 12:33

  Kontoutdrag från en bank.

 

Sitter just nu i sommarvärmen och går igenom mitt hemarkiv.

En del ska slängas, och annat ska sparas. En del dokument ska t.o.m ramas in. Något att visa upp för barnbarnen, om hur ett samhälle fungerar.

 

Mina ögon föll på ett kontoutdrag från banken från december månad år 2008.

Till bankkontot har jag en kredit på 10.000 kr ända sedan år 1985. Den krediten brukar ibland komma ned på cirka 0 kr under 1 dag under varje månad, när existemsminimumet trillar ned i börsen.

 

Den här månaden december år 2008 var speciell.

 

Den 8 december hade de kommunala handpåläggarna skickat en kränkande skrivelse till Stockholms revisorer (RVK), en skrivelse som skrevs den 13 maj samma år, av en enhetschef jag aldrig träffat.

 

Den 9-10 december stängdes elen av. Maten i frysen förstördes.

På bankkontot den 12 december står det minus 8.206 kr.

På bankkontot den 2 januari 2009 står det minus 10.146 kr.

Nödmedlen för januari (50 kr/dag) hade ännu inte kommit in då.

Ränta hade dragits den 30 december med 313 kr.

Den 16 december hade jag tydligen köpt en julklapp för 72 kr.

I övrigt bara belopp från Coop, ICA, och Lidl.

 

Vilken fantastisk värld vi lever i i Sverige!

 

3 veckor in i januari 2009 kom ett vräkningsbesked från bostaden.

Då hade jag levt på nödmedel 22 månader i rad, samt med avslag på hyresbeloppet under 8 månader.

 

Handpåläggarnas nedsättande skrivelse från den 13 maj 2008 kom då till användning igen, den 10 februari 2009.

Skrivelsen hade blivit ett populärt och älskat flygblad hos Stockholms personal. Ett sätt att tillintetgöra en medborgare.

 

Här en filmsnutt om den som stod som ansvarig handläggare för flygbladet: http://svtplay.se/v/2392868/abc/kommunpersonal_anklagas_for_illojalitet

 

 
 
Ingen bild

Christina

30 juli 2011 21:01

*
Den ansvariga handläggaren för "flygbladet", i inlägget här ovan, skrev drygt 1 månad senare, i ett brev, texten "SoL 4:4" vid fyra (4) st tillfällen i brevet. Totalavslagen hade skett enligt SoL 4:1.
Lustigt nog hänvisade denna handläggare även till Kommunallagen 2:1, vilket är just det brott dessa bl. a. har begått. Sökande som förbrukat sin A-kassa tillhör inte den kommunala målgruppen utan är statens ansvar.
Ansvariga handläggaren hänvisade även till FL 6 § = "samverkan mellan myndigheter", men hänvisade inte till skyldigheten att dokumentera en sådan samverkan, både enligt FL och SoL, i respektive digital akt i persondatabaserna.

*

 
Ingen bild

Christina

30 juli 2011 21:40

*
Vad hände sedan i juni/juli 2008 kanske Ni undrar?
Jo, "flygbladet" fick jag ca 45 dagar efter det att det hade skrivits. Jag skickade då ett inspelat möte på en CD/Rom-skiva till den ansvariga handläggaren.
Tillbaka kom istället en tom DVD-skiva från den underställda ek. handläggaren S.L
Jag skickade då ljudfilen direkt via e-mail till den ansvarige handläggaren (för det kränkande "flygbladet").
Den underställda personalen och ev. företrädaren K.W hade fört henne bakom ljuset, MEN "flygbladet" var ändå hennes ansvar.
Kanske var det ett av skälen till den korta tjänstgöringen där i kommundelen på ca ½ år.



*

 
Ingen bild

Christina

31 juli 2011 12:20

*
Den kommunala ek. handläggaren (S.L.) gjorde då minst 2 st tankevurpor. Hon utgick nämligen från sin egen ekonomiska värld.
1. Någon som lever på existensminimum äger inte någon DVD-spelare.
2. Jag hade noterat på CD/Rom-skivans fordral "önskas åter" i alla 4 hörnen, men jag tänkte då specifikt inte på skivans innehåll utan på själva skivan, vilken hade kostat mig 20 kr (ett köp av bara 1 skiva). 20 kr betydde 40 % av den dagliga ersättningen på 50 kr.

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards