Direktlänk till inlägg 4 juli 2011

Kommunala organisationer . .

Av Christina - 4 juli 2011 14:27

 


  

Andra kungar och drottningar infogade i rutor.  :-)


Effektiva kommunala organisationer?



Thinking outside the box?

Fyll innehållet i boxen med något vettigt först!

Några exempel från verkligheten, organisation hos en enhet inom en kommun-del inom Stockholms kommun, och avseende handpåläggning för medborgare "som uppbär kommunalt försörjningsstöd".

 

Före maj månad år 2006, organisation:

1. Bidragsgruppen för personer/sökande nära arbetsmarknaden.

2. Vuxengruppen för personer/sökande lååångt från arbetsmarknaden.

 

En svart och vit-uppdelning.

 

Under hösten/våren år 2005/2006 hade en käck skridskoåkande enhetschef kommit på idén att koppla in dyra externa konsulter för en omorganisation av enheten.

Då blev resultatet som följer:

 

1. Mottagningsgrupp

2. Bidragsgrupp

3. Basgrupp

4. Rehabgrupp

 

3. och 4. motsvarade då den tidigare Vuxengruppen.

Nya gråzoner i uppdelningen.

 

Våren år 2010 skedde åter en ny organisation enligt följande:

Då fanns ett större fokus på chefer (löner och titlar).

 

Gruppchef 1 Mottagning

Gruppchef 1 Bidrag

Gruppchef 2 Bidrag

Gruppchef 1 Socialsekreterargruppen

Gruppchef 1 Arbetsmarknad

Gruppchef 2 Arbetsmarknad projekt

Avd. chef för alla gruppchefer

 

Stockholms kommun (14 st stadsdelar) betalar ut 83,1 miljoner / månad i kommunalt försörjningsstöd på existensminimum.

47 % av mottagarna är arbetslösa/arbetssökande.

 

Ovan stadsdel betalar ut ca 9,5 miljoner / månad.

Eller ca 8.300 kr i snitt per hushåll per månad (1.200 st hushåll exkl. barn).

Det blir blankett-granskning och penga-utbetalningar till 20-25 st hushåll per handpåläggare / månad inom enheten.

Stadsdelen har sammanlagt 1.300 skatteavlönade anställda.

Totalt finns det drygt 40.500 kommunalt anställda, då både lokalt och centralt inom Stockholms kommun.

 

Ibland behövs det 3 st personer för att skruva i en glödlampa inom denna ofantliga kommunala sektor.

 
 
Ingen bild

Christina

4 juli 2011 16:16

*
Orsakskoder till kommunalt försörjningsstöd:

01 Arbetslös, otillräcklig ersättning A-kassa/Alfa
05 Arbetslös, otillräcklig ersättning från AF

13 Arbetslös, väntar på ersättning A-kassa/Alfa/AF

02 Arbetslös utan ersättning
03 Arbetslös utan ersättning i aktivitet

10, 11, 41, 43 Flyktingar och nyanlända
42 Nyanländ 0-24 % etablering
15 Flykting med förhinder
16 Låg eller ingen pension

06, 07, 25 Sjukskrivna med intyg
24 Utförsäkrad från F-kassan
09, 26 Förtidspensionerade
08, 17, 27 Vård av barn

23 Arbetshinder - socialmedicin

04, 28 Arbetar deltid
18, 29 Arbetar heltid

22 Tillfälligt behov

19 Fotboja

*

 
Ingen bild

Christina

5 juli 2011 13:25

Texten till orsakskoden 02 förändrades i december månad år 2008 inför år 2009.
Anpassningarna gjordes till och för Socialstyrelsens kommande insamling av försörjningshinder nationellt.
Då lades även ytterligare nya försörjningshinder in, nämligen koderna: 25 – 29, för att kunna differentiera vissa gamla kategorikoder.

 
Ingen bild

Christina

5 juli 2011 13:38

Rapport från Socialstyrelsen:
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18032/2010-5-13.pdf

 
Ingen bild

Christina

5 juli 2011 13:42

Förordningen om kommunala personuppgifter för statistiskt nationellt ändamål:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19811370.htm

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards