Alla inlägg den 8 maj 2011

Av Christina - 8 maj 2011 12:47

  På ålderns höst i Sverige . . .

 

Låga löner, låga ersättningar, och existensminimum . .

 

På kommunernas existensminimum betalas ingen skatt.

På låga löner och låga ersättningar blir skatten liten.

Vad betyder det? Jo, låga pensioner.


Själv hade jag en privat pensionsförsäkring vilken jag inte kunde fortsätta att betala på när A-kassan var slut och AF inte fixade någon åtgärd med en beskattat ersättning.


Jag hade då även skulder (t.ex. studielån) och krediter vilka inte heller kunde fortsätta att betalas av. De har ökat till det 4-dubbla nu.


Under de 2 år jag tvingades leva på 50 kr/dag (matposten) kunde varken t.ex telefon, licens eller fack-/ eller a-kasseavgift betalas in, vilket resulterade i att lägsta ersättning erhölls när AF erbjöd en åtgärd i november 2009.


När jag hade allvarliga tandproblem så avanmälde AF mig och FK nollställde sjukpenningen.

Tur att jag har varit frisk.


Vad har stat och kommun tjänat på allt detta?

Och vad har t.ex jag förlorat på det.


Det finns säker fler än jag som drabbats på ett eller annat sätt i ekonomiskt avseende, förutom de kränkningar man drabbas av.


Fas 3 innebär t.ex 65 % av tidigare A-kassa, lägsta belopp är 181 kr/vardag efter skatt = 129 kr/dag.


När det beloppet är bortdraget från kommunens obeskattade existensminimum har du 122 kr/dag att leva på totalt efter hyran, el, och SL-busskort.

En höjning med 40 kr/månad (1,33 kr/dag) from år 2011 (ingen höjning år 2010).


Åldersfällan. Bli aldrig arbetssökande efter 40-45+.

http://www.svd.se/naringsliv/jobbet/aldersfallan_6144593.svd


Ovido - Quiz & Flashcards