Direktlänk till inlägg 3 maj 2011

Tommy Waidelich (s) och AMS-utbildningar . . .

Av Christina - 3 maj 2011 11:21

 

 

  AMS-snigel i ögat?

 

 

Tommy Waidelich (s) och AMS-utbildningar . . . 


VEM ska betala arbetslösas eventuella utbildningar?


Staten/skattebetalarna, företagen/arbetsgivarna, individen själv?


Personligen tycker jag att utbildningar som är längre än 4-5 månader (1 termin) ska betalas av individen själv.


Arbetsgivarna kan kosta på 1 månads utbildning, eller en trainee-period under ½ år med en lägre lön under tiden.


Tommy Waidelich (s) faller i samma spår som (m).


Det är de arbetslösa som det är fel på när "matchningen" på AF inte stämmer.


Ja, om arbetsgivarna kräver en fil kand. i språk för ett receptionsjobb med en receptionslön, eller kräver Handelshögskolan för en kassatjänst på ICA, då har vi kontinuerliga matchningsproblem i Sverige.


När arbetsgivare sparkar föräldralediga efter 18 månaders frånvaro från arbetslivet.


När arbetsgivare kräver utbildning för fönsterputsjobb.


När arbetsgivare "avtalar bort" 50+ åringar.


När arbetsgivare använder platsannonser enbart som reklamstrategier.


AMS:s 3-4 dubbletter annonser i Platsdatabanken (varav de flesta är försäljarjobb med provisionslön).


Få pensionsavgångar återbesätts.


Få långtidsarbetslösa anställs.


"Matchningen": http://www.smp.se/ledare/match-om-matchning(2731836).gm


Sökande: (klicka på sökande): http://vstatkommun.arbetsformedlingen.se/default.aspx


Partimedlemmar försvinner:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/partierna-saknar-insikt-om-krisen-kring-medlemstappen_6134191.svd


 
 
Ingen bild

lillbettan

3 maj 2011 14:35

Lekstugeprojekt precis som förra gången.Hur många fick jobb efter sossarnas förra satsning?

 
Ingen bild

Christina

3 maj 2011 15:06

Nu ska man ju inte underskatta allt som sossarna gjorde före år 2006.
Jag tror t.ex att Datorteken var bra, en hel del sökande inom åtgärden JOB är okunniga inom IT.
De tidigare Plusjobben var bra såtillvida att de betalades med en lön, visserligen en låg lön, men iaf en lön. Trist bara att dessa endast gällde kommuner.
Sossarnas "Aktivitetsgarantin" var lika dålig som (m) Fas 3 inom JOB är nu.

 
Ingen bild

R K

3 maj 2011 19:16

I Danmark, där man har fattat att inte ens den stora framgången med flexicurity är tillräcklig för att möta framtidens utmaningar, har man sedan några år tillbaka infört systemet med mobication. Man investerar astronomiska summor i RIKTIG utbildning och vidareutbildning. Arbetsgivaren står för en ganska stor del av denna, men det är ändå lönsamt eftersom man dels får produktivare arbetare och dels (som bekant) slipper betala sjuklön och andra vansinnigheter som vi har i Sverige. T.o.m vårdbiträden och hemtjänst får (eller t.o.m blir tvingade av arbetsgivaren) att gå massiva vidareutbildningar. Min danske vän, som jobbar inom hemtjänsten (levererar mat, hänger gardiner hos gamla o.s.v.) fick vara ledig i nästan ETT OCH ETT HALVT ÅR med full lön för att kunna vidareutbilda sig till undersköterska!! T.o.m läroböckerna betalades av arbetsgivaren.

I Danmark får man dessutom studera på a-kassa. Ändå har de en av de lägsta arbetslösheterna i Europa. (Vilket kanske iofs förklarar att man får göra det; det är inte någon massarbetslöshet där, så kostnaden är nästan försumbar.) I Sverige har man inte ens infört systemet med flexicurity ännu. Snacka om att ligga ljusår efter och dessutom med ljusets hastighet närma sig avgrundens brant...

I övrigt ett jättebra inlägg, som vanligt. Men vad gäller dubbletter så är det ju inte ovanligt att man ser HUNDRATALS sådana från samma företag på Platsbanken. Ofta spammar företag som söker telefonförsäljare hemifrån samma annons hundra gånger, men byter ut aktuell kommun, t.ex: "Telefonförsäljare sökes i Örnsköldsvik", "Telefonförsäljare sökes i Räftele", "Telefonförsäljare sökes i Hedemora", o.s.v

Vet du om dessa annonser räknas som enskilda, lediga jobb?

 
Ingen bild

Christina

4 maj 2011 00:52

"RK"

Enbart de största företagen har råd med längre och betalda utbildningar för sina anställda.
Endast 1,5 % av samtliga företag i Sverige har fler än 50 st anställda.
Själv kostade jag på nära ett år med CSN-lån under A-kasseperioden vilket gick till spillo p.g.a avslaget på AF:s starta eget åtgärd.
På ett närbeläget ICA sitter t.ex en musiklärare i kassan.
Att utbilda sig lönar sig inte längre.
Ska då AF/staten sköta och betala utbildningar?
Det finns yrkeshögskolor öppna för alla med gymnasiet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards