Direktlänk till inlägg 10 april 2011

Den individualiserade politiken . .

Av Christina - 10 april 2011 12:39

 

 

Denna blogg är ett exempel på den individualiserade politiken.

Citerar:

- " Politiken – i meningen dess institutioner som de politiska partierna och de valda församlingarna – har åtskilts från det politiska – i meningen medborgarnas aktiva samhällsengagemang – för att använda statsvetaren Chantal Mouffes termer. Medborgarna är minst lika politiskt intresserade och engagerade som tidigare. Men intresset och engagemanget tar sig andra vägar än genom de politiska partier som egentligen har till uppgift att artikulera och aggregera medborgarengagemanget till konkret politik. Men om inte de politiska partierna får eller förmår ta ansvar för helheten, vem skall då göra det? " -


- "Vi är inte säkra på om dagens beslutsfattare fullt ut förstår hur förutsättningarna för den politiska debatten förändrats. Är det möjligen som ett uttryck för denna oförståelse som det talas om politikens gränser just nu då dessa gränser är svårare än någonsin att definiera? Unga – och många många äldre – medborgare utövar numera sina sociala plikter sittande framför smartphones eller laptops där man diskuterar inköp och musik med kompisarna och gratulerar farmor på Facebook. När man ändå håller på skriver man under en namninsamling, deltar i en rest-in-peace för en nyss bortgången politisk aktivist, skickar en inbjudan till ett fb-event och delar en youtube-länk som en kompis kompis har gjort ihop med sin australiske studiekamrat. Hur någon kan komma på idén att sätta upp gränser för politiken i detta misch-masch av privat, offentligt, personligt, politiskt och underhållande förstår inte vi. " -

 

- " Politik är enligt en klassisk definition detsamma som den auktoritativa fördelningen av resurser i ett samhälle. Med idén om ett krympande utrymme för politik försvinner elementet av gemensam fördelning, och på sikt också legitimiteten i fördelningen.

Politiken som begrepp måste återupprättas och den gemensamma medborgerliga offentligheten behöver nytt liv om samhällets förmåga till solidaritet mellan sina medborgare skall kunna upprätthållas. Utmaningarna är enorma, men sällan sedan 1700-talets frihetstid har de sociala och kommunikationella förutsättningarna för en gemensam levande politisk debatt varit större." -

http://www.dn.se/debatt/svensk-politik-far-inte-bara-begransas-till-koksborden


 
 
Ingen bild

Sara

10 april 2011 22:43

Shit vilken klockren debattartikel!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards