Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Christina - 19 mars 2011 19:48

   Amatörer som domare.

 

Mycket snack och lite verkstad om nämndemän i Sverige.

Innan år 2011 är slut ska nämndemännen vara borta från domstolarna!!! Det är min absolut bestämda åsikt.

Jag är beredd att gå ännu längre. De 98 % fritidspolitikerna i kommunerna ska bort!!! (Det är dessa som sitter som nämndemän)

Kommunindelningen ska läggas ned, och regioner med heltidspolitiker ska inrättas!!! Kommunreformer år 1863, 1952, 1971, så det är dax igen!

Varför ska pyttelandet Sverige ha 290 st självstyrande kommuner??? Exklusive många stadsdelar!

Gud vad allting går snett och långsamt i detta avlånga land!

http://www.dn.se/debatt/namndemannen-urholkar-fortroendet-for-domstolar


Prof. i juridik i Uppsala (skadestånd) tycker inte om nämndemän:

http://martenschultz.wordpress.com/2008/08/28/namndeman-igen/


Danmark ett föregångsland: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/kommunreform-viktigare-aen-regioner-11721

Av Christina - 19 mars 2011 10:47

  

 

Jag har kommit i kontakt med många konsulter på mina tidigare arbetsplatser. Titeln "konsult" betraktas som något professionellt i Sverige.

Det finns inte en enda myndighet i Sverige som inte har upphandlat konsulter.

För dyra skattepengar.

Inte sällan är upphandlaren även kompis med de upphandlade konsulterna.

Två gånger har jag sagt upp mig p.g.a oseriösa konsulter.

En gång kastade jag ut ett gäng konsulter (när jag hade den befogenheten).

En gång har jag t.o.m. själv sålt mig som konsult.

Jag tjänade stora pengar, men begick misstaget att åka på långsemester/-resa UTAN att ha almenackan fullbokad när jag kom tillbaka.

Då sökte jag en vanlig anställning, och skaffade sedan barn istället.

Det senare var det bästa jag har gjort i livet.

 

Konsulter, Kejsarens nya kläder, och ett Koncept.

Konsulter jobbar inte sällan efter ett "Koncept", ett stulet eller ett påhittat koncept.

Blinda och korkade uppköpare tror att det är Kejsarens nya kläder, särskilt då inom myndigheter.

När det gäller att upphandla konsulter, då är det sällan arbetsbrist.

Mitt mantra är: Anställ istället, eller vidareutbilda den egna personalen.

Det tjänar ALLA på, inte minst skattebetalarna.

 

Apropå att "vidareutbilda":

I min stadsdel (fp) så har 8 st i personalen fått gå en kurs i engelska, vilken avslutades med en resa till Leeds.

Det är inte den typen av "vidareutbildning" som jag menar, på skattebetalarnas bekostnad.

 

En kommunkonsult: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4395558

 

   En naken konsult.

Ovido - Quiz & Flashcards