Alla inlägg under januari 2011

Av Christina - 24 januari 2011 19:12

Enligt riksrevisorerna förmedlar arbetsförmedlingen drygt 1 jobb i månaden.

 

Själv har jag förmedlat 2 st jobb senaste månaden, av de 2 som jag hjälpt. d.v.s 100 % träff.

 

Jag skrev om CVt till en ung kille, och han fick ett nytt jobb direkt.

Jag skrev om CVt till en äldre invandrare, tipsade om ett jobb, och personen fick jobbet.

 

Jag skulle dock bli sjuk av att jobba permanent inom AF. Försoffningen sitter i väggarna.

Jobbade dock ½-tid på en förmedling vid sidan av konsultarbetet i egen firma hösten 1984 (för att fylla på ekonomin vid en uppstart).

 

Arbetsförmedlingen koncentrerar sig (enligt uppgift) på de sökande som inte förväntas klara sig själva, vilket innebär att akademiker lämnas åt sidan.

 

Akademiker lämnas därför åt sidan hur lääänge som helst, själv är jag väl ett typexempel på detta.

 

Nu har arbetsförmedlingen öppnat en sida på Facebook.

För vilka? För arbetsförmedlarna själva, eller för de sökande?

 

Det vore bra mycket bättre om AMS- staben med drygt 20 st jurister, tog en väska/laptop med overheadbilder, och gav sig iväg till AF-golvet, för att utbilda förmedlarna.

   


Av Christina - 23 januari 2011 18:44

En jurist inom en Förvaltningsdomstol förstörde 3 år av mitt arbetssökandeliv genom att läsa och lyssna på AMS instruktioner i ett mål i stället för att läsa vad jag skrivit. Hösten 2006 -- hösten 2009.

 

Juristen har själv berättat på webben om sin sjukdom Tourettes syndrom.

Juristen har också varit särskilt intresserad av fallet och målet Thomas Quick och hans ev. ADHD.

Juristen kallar sig själv för framgångsrik.

 

Under de 3 åren i mitt liv fick jag som en konsekvens av beslutet i det juridiska målet leva på 50 kr/dag under 2 år.

Detta var synnerligen farligt för min diabetes typ 2 och min hälsa generellt sett.

 

Man kan undra om den juristen var eller blev handikappkodad av AMS för sin diagnos (kod 61 eller kod 81)? Han skriver själv på Newsmill att han var arbetslös på 90-talet.

Fick han sitt jobb på Förvaltningsrätten med särskilt statligt anställningsstöd?

Eller, var och är hans jobb ett OSA-jobb = Offentlig skyddad anställning (då i en dubbel bemärkelse)?

 

Som om allt detta ovan inte var nog. Tidigare hade kommundelen inom Stockholms kommun och Länsrätten tillsammans förstört 2,5 år av mitt arbetssökandeliv p.g.a ständiga avslag på medel till spec. och nödvändig tandvård.

 

Så här fungerar alltså den offentliga byråkratin i Sverige.

Arbetsförmedlingen, kommundelar, och förvaltningsrätter skapar hög och tidig dödlighet bland arbetssökande i Sverige:

http://www.med.lu.se/nyheter/100913_gerward

Av Christina - 21 januari 2011 22:00

Tomas Tobé, ordförande i arbetsmarknadsutskottet, hade vänligheten att tidigare fråga mig om mina synpunkter om åtgärden JOB, och i synnerhet då fas 3, efter det att jag hade e-mailat honom.

 

Själv befinner jag mig i fas 2, men har läst in många synpunkter på nätet.

 

- Först ang. erättningen:

En del har statligt aktivitetsstöd som ersättning i fas 3, och en del har  kommunalt försörjningsstöd (obeskattat) i fas 3, vilket självklart är orättvist.

 

- En del i fas 3 har syssel-/pysselsättning, och en del i fas 3 utför regelrätt arbete.

De som utför regelrätt arbete ska självklart ha lön och andra förmåner som anställda har.

 

- A-kassa ger 25 dagar frivillig ledighet (obetald) och aktivitetsstöd ger 20 dagar "ledighet" (betald). Kommunalt försörjningsstöd ger 0 dagar ledighet.

 

- Även i fas 3 bör de sökande kunna anvisas till underprogram och kunna söka åtgärden starta eget.

 

- Sociala företag typ Prio1 (försäljning av varor) ska läggas ned. Dessa gynnar enbart VDn ekonomiskt.

 

- Jobbfabriker med sammantaget 500 deltagare i pysselsättning, vars affärsidé enbart bygger på reformen, ska inte tillåtas, iaf inte i den omfattningen. Antalet deltagare ska ha en maxgräns, t.ex 20 st.

 

- AF kontroller av anordnare måste öka både initialt och därefter regelbundet.

 

- Byte av anordnare ska kunna ske varje ½ år.

 

- Klagomål ska kunna tas emot från sökande förutan risken att bli avstängd från ersättning.

 

- Uppgifter om hur mycket och hur länge olika anordnare erhåller i kr sammantaget för deltagarna ska inte vara sekretessbelagda, utan allmän offentlig handling.

 

- 2 av 3 i fas 3 är 50 år och äldre beroende på åldersdiskrimineringen på arbetsmarknaden.

 

- 1 av 3  i fas 3 är invandrare beroende på etnisk diskriminering på arbetsmarknaden.

 

- 2 av 3  i fas 3 är inte lågutbildade.

 

- Endast 1 av 3 i fas 3 är funktionshindrad (handikappkodad av AF).

 

- Sveriges arbetssökande ska inte behöva offras för strukturella problem på arbetsmarknaden.

 

- Det är kvalitén inom arbetsförmedlingen som gäller och inte kvantiteten (inte tätheten på förmedlare). Ju fler kockar ju sämre soppa, de sökande slussas hit och dit, hursomhelst.

 

- Få anställer 50+, ännu färre anställer 55+, och ingen anställer 60+, var ska vi dra åldersgränsen?

 

- Ordet "Garanti" måste tas bort från benämningen på åtgärden.

 

INNAN arbetsmarknadsminister Hillevi  E. yttrar sig, se nedan citat, så bör hon ta reda på hur många sökande som den bilden stämmer på, annars räknas det som kränkning och förtal.

 

Citat: " Det är viktigt att se den här gruppen sköra (?) människor som har haft betydande bekymmer. Väldigt många behöver komma ut och få en arbetsgemenskap, få lära sig nya saker (?), få erfarenhet (?), få kunskaper (?), känna sig behövda, och sedda, få referenser (?) och nätverk. " -

 

VIDARE säger arbetsmarknadsminister Hillevi E. att arbetsförmedlingen - "har gjort ALLT för den här gruppen" -.

Detta är nog ytterst tveksamt.

För att ta mig själv som exempel, fr.o.m år 1999 t.o.m år 2009 erbjöds jag en (1) åtgärd nämligen JOB i november år 2009, med fas 1 hos en "jobb-sökar-anordnare", och fas 2 som sökande hemma i bostaden igen.

 

MEN, OAVSETT vad ni politiker bestämmer, (m) eller (s), så är det förmedlarna som har direktkontakt med de arbetssökande medborgarna, och är verkställande. Fungerar inte det, så fungerar absolut ingenting.

 

Grundproblemet är och har alltid varit att tjänstemännen inte klarar av reformer.

Det finns inte heller några incitament för att de ska klara av sitt jobb.

Det finns inga påföljder för odugliga statliga tjänstemän, tvärtom, dessa skyddas.

Så är det även inom kommunerna, och inom rättsväsendet.

 

Tidsstudier av en arbetsförmedlare (befattningsbeskrivning):

a) Skriver ut (i allra bästa fall) en anvisning till en lämplig åtgärd. 

b) Printar ut en handlingsplan utan samråd med den sökande.

c) Trycker på "sökning/matchnings-knappen" på lediga jobb (vilka finns på webben).

d) Undertecknar ersättningsblanketter.

e) Kallar (dock mycket sällan) till meningslösa individuella möten.

f) Låter externa företag hålla allmänna rekryteringsmöten.

g) Fyller pärmar med inkomna praktikjobb och fas 3 anordnare.

h) Tömmer papperskorgar i allmänna utrymmen.

i) Sätter upp lappar på anslagstavlor.

j) Dirigerar kön med arbetssökande åt olika håll i lokalen.

k) Matar in sanna eller osanna uppgifter om sökande i persondatabasen.

l) Sitter i interna personalmöten.

m) Sitter i telefonsamtal med andra myndigheter.

n) Hjälper icke datakunniga vid platsbanksterminalerna.

o) Lämnar felaktiga uppgifter om lagar och förordningar till sökande.

p) Tar snabba beslut om avanmälningar av sökande.

q) Mer eller mindre innehållslösa "grupp-möten" för sökande inför någon aktivitet.

r) Skriva in otillåtna uppgifter i persondatabasen

s) Gör obehöriga besök i persondatabasen.

t) Skicka obekväma till rehab.-team

u) Springa fram och tillbaka 15-20 m och ta kopior.

v) Skicka ut förfrågningar till sökande, samma förfrågan 3 gånger i rad.

x) Skicka avanmälningar till en a-kassa när den sökande långt tidigare förbrukat sin a-kassa.

y) Låta en avanmäld sökandes digitala akt var öppen för samtliga förmedlare i hela landet.

 

AF:s insatser: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/400634-hard-kritik-mot-arbetsformedlingen

 

Ingen kontroll av anordnare: http://www.nyhetskanalen.se/1.1984295/2011/01/20/minister_skarpt_kontroll_av_fas_3

 

Vem eller vilka ska bekämpas: http://www.dn.se/debatt/arbetsloshet-ska-bekampas-inte-arbetslosa


Av Christina - 20 januari 2011 12:36

Tänk dig att du har en stor butik - typ lika stor som en Ö&B-butik.

Alla varor som du säljer i din butik har du fått helt gratis.

Personalen som jobbar där behöver du inte heller betala lön för, utan tvärtom, du får betalt för din personal.

Oavett hur hög lön du själv tar ut, så ger en sådan affärsidé ett stort överskott d.v.s en stor vinst.

Eftersom du kallar ditt företag för ett socialt företag, så måste du pumpa in din vinst d.v.s överskottet i ditt företag.

Hur?

Jo, genom att starta nya butiker.

Hur många butiker kan du starta? Hur länge kan det pågå?

Överskottet får inte gå till tredje världen (som S:t Erikshjälpens överskott).

Eftersom du har ett socialt företag får du inte konkurrera med företag på den ordinarie marknaden.

S:t Erikshjälpen, Myrorna, etc. har också gratis personal, ingen vet dock proportionen mellan antalet anställda och gratis personal.

Men, företaget PRIO1, hur många butiker blir det i Sverige till slut, för att göra av med överskottet???

En butik i varje liten håla? Lika många butiker som Konsum?

 

Att inte ta ut vinsten i ett företag är en kommunistisk tanke, typ kooperativ.

Däremot säljs sjukhus, vårdinrättningar, och dagis ut, där köparna / aktieägarna kan förfoga över miljonvinster, d.v.s en konservativ tanke.

 

Har Sverige blivit ett schizofreniskt samhälle?

 

"Välfärdsjobb" inom beg.marknaden: http://www.dn.se/ekonomi/sns-vill-ha-valfardsjobb


Eller ett rått utnyttjande?

http://di.se/Default.aspx?pid=224980__ArticlePageProvider&epslanguage=sv


De som står sist i kön: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sist-i-kon-vantar-de-langtidsarbetslosa_5864819.svd

 



Av Christina - 20 januari 2011 00:04

Årets första månad skiljer sig egentligen mycket litet från resten av året.

De flesta svenskar lever ständigt med små marginaler.

Länsförsäkringar konstaterade år 2010 att nästan vart fjärde hushåll i Sverige inte klarar av en oväntad utgift på 5.000 kronor.

3 av 10 svenskar har en sparbuffert på mindre än 19.000 kronor och hela 10 % ingen sparbuffert alls.

 

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ge-manniskor-makt-over-de-egna-pengarna_5876685.svd

Av Christina - 18 januari 2011 12:32

1) Hösten 2003 upptäckte jag att en filial till Kista AF (i Lunda industriområde) hade avanmält mig i juni 2003.

Jag gjorde  då en JO-anmälan av filialen, och JO lämnade skarp kritik.

Därefter skulle förmedlaren David F. (numera hos Vällingby AF from 2008) tvinga tillbaka mig till filialen.

Jag svarade att jag inte ville vara inskriven där och att jag skulle välja ett nytt AF, och då avanmälde han mig.

 

2) Sommaren 2006 började en ny förmedlare hos Jakobsbergs AF (Anniqa K.) skriva och skicka konstiga brev och e-mail.

Jag svarade då att jag önskade behålla min förmedlare där (Malin Nordström), men det accepterade inte den nya förmedlaren. Då avanmälde hon mig.


Sedan var jag avanmäld i nästan 3 år. Trots att jag besökte nya AF 2 gånger under hösten 2006 (september och november, och i februari 2007), d.v.s så länge jag hade SL-kort beviljat och kunde ta mig till ett AF.

 

Det spelar ingen roll hur handpåläggarna inom AF beter sig, så försvaras de alltid av AMS jurister.

 

Trots att jag var avanmäld (= stod inte till förfogande = inga åtgärder och ingen matchning)) kallades jag till ett samfinansierat sökandeprojekt med AF (och Stockholms kommun) år 2007.

Malin Mandelius (Vällingby AF, år 2007--april 2009) tyckte det var konstigt. Om hon spelade teater eller verkligen tyckte det är svårt att avgöra.

 

I AMS egen drömvärld och fantasier:

Citat:  - " AF jobbar hårt med att hjälpa arbetssökande att hitta jobb, praktikplats eller nystartsjobb, säger Lena Liljebäck, bitr. GD. " -

Falsk propaganda.

Av Christina - 16 januari 2011 13:08

http://www.svd.se/kulturnoje/serier/berglins_5017.svd


. . . säger mer än 1000 ord . . .

Enligt SKL (har aldrig sett några siffror från AMS) . . .

FAS 3-deltagare :

2 av 3 > 50 år (åldersnoja i Sverige)

1 av 3 invandrare

1 av 3 "funktionshindrade" enligt AMS definition (kan kodas utan läkarintyg)

1 av 3 lågutbildad

 

Tjäna pengar på fas 3 deltagare, exempel:

Företagen: Prio1, med flera, t. ex.:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_vasttitle=hans_affarside_bygger_pa_fas_3&videoid=1194328&utm_medium=sharing&utm_source=facebook&utm_campaign=tv4play.se


Många protester (25.000 deltagare för närvarande i fas 3): http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_vast?title=manga_protesterar_mot_praktikreformen_fas_3&videoid=1195908&utm_medium=sharing&utm_source=facebook&utm_campaign=tv4play.se


De skrupelfria som vill tjäna pengar på fasan 3 reformen siktar in sig på städer med hög arbetslöshet, t.ex Gävle. http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.2651340-fler-arbetslosa-kvar-i-sista-steget-

Där får Jobbfabriken nu konkurrera om Gävles fas 3 deltagare med företaget Prio1 olika "arenor": http://www.prio1.se/arenor.php

Vilken dålig svensk komedi är inte detta !    :-)

Åldersföraktet i Sverige: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/aldersforaktet-praglar-sverige_5857821.svd

Av Christina - 15 januari 2011 18:26

1) En före detta fritidspolitiker får 85.000 kronor i skadestånd av en kommun för att personen avskedades som personlig assistent sedan personen lagt ut en rasistisk kommentar på Facebook.

 

2) Volvo sparkar en anställd p.g.a en kommentar på Facebook.

 

SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4274693

 

SvD: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/latt-att-ta-ett-felsteg-pa-natet_5866769.svd


3) AM(S)/AF registrerade min politiska åsikt år 2002 i deras persondatabas AIS-F, vilken nås av 10.000 anställda. PuL-lagen.

Arbetsförmedlaren som matade in mailet fick INTE sparken.

Och, jag fick 4.000 kr i skadestånd av JK i januari år 2010.

Uppgiften i personregistret togs förmodligen bort år 2009.

Något kvitto på detta har jag dock ännu inte fått år 2011.

 

4) När kommundelen avslagit medel till hyra under 8 månader skriver (bl. a.) ek. handläggaren in i Stockholms kommuns personregister:

"Kvinnan har försummat att betala hyran." Osant intygande. BrB, och PuL-lagen.

Sedan vägrar den kommunala tjänstekvinnan att radera texten.

Enligt revisorernas rapporter fungerar behörighetssystemet till persondatabasen dåligt.

 

5) Försäkringskassan skriver i sina datoranteckningar om en kille att "han inte heller söker jobb" och att killen "har en lång sjukperiod". Osant intygande. BrB, och PuL-lagen.

 

6) KFM skriver att gäldenären p.g.a arbetslöshet och sjukdom, inkl. dyra recept, inte kan betala sina skulder. Osant intygande. BrB, och PuL-lagen.

Arbetslös lääänge på existensminimum utan AF-åtgärder = Sant.

 

Tidigare hade KFM skrivit till BÅDE AEA-kassan och Jusek för att förhöra sig om mina inkomster. Att skriva till en A-kassa är tillåtet för KFM, men inte att skriva till facket. Eftersom det hade gått mer än 2 år gjorde JO ingen utredning på det ärendet. 

 

Vad är skillnaden?

Medborgare skriver på Facebook, och i bloggar, och tjänstemännen för oftast osanna anteckningar om medborgare i sina persondataregister.

 

Politikerna har absolut ingen som helst koll på tjänstemännen (särskilt inte de kommunala fritidspolitikerna), och några påföljder för tjänstemännen existerar ö.h.t inte. Detta är alltså Sverige år 2011.

 

Tullverket porr-surfar: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1349666/Nattjanst-upptackte-porrsurfande-hos-tullen.html


Spel på Facebook :-)  http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/bildspecial/de-10-mest-populara-spelen-pa-facebook-just-nu_5865327.svd

Ovido - Quiz & Flashcards