Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

Riksåklagaren och PuL . . .

Av Christina - 28 januari 2011 16:01

  

 

Polismyndigheter och åklagare i Sverge har dålig koll på PuL-lagen och Dataskyddsdirektivet.

 

T. o. m. Riksåklagaren struntar i PuL.

Och riksåklagarens beslut kan inte överklagas.

Detta är bl. a. rättsväsendet i Sverige.

 

Så en ny anmälan får göras hos en annan åklagarkammare.

 

Samma PuL gäller BÅDE för myndigheters persondatabaser, såväl strukturerad info som ostrukturerad info inkl. diarieföringssystem, samt Internet.

 

En jurist inom AMS dumpade en hel digital akt och skickade ut den, fast ärendet rörde sig endast om 2 år (2006-2008).

En mycket liten del i ärendet rörde åren 2002-2008 (ett e-mail med en inmatad politisk åsikt).

 

Vidare hade ett stort antal obehöriga besök gjort i den digitala akten inom AF åren 2006--2008.

 

Åklagarförordningen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20041265.htm

 

RÅ: http://sv.wikipedia.org/wiki/Riks%C3%A5klagaren

och http://sv.wikipedia.org/wiki/Rikspolischefen

 

Så nu har DI tvingats skriva en manual till de svenska åklagarna.

http://www.datainspektionen.se/Documents/vagledning-aklagare.pdf


Prop.: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GT03173


PuL-lagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.htm


Facebook-kapningar: http://www.expressen.se/nyheter/1.2308820/halften-av-de-unga-har-kapats-pa-facebook

 
 
Ingen bild

Christina

29 januari 2011 15:35

Skadestånd
48 § Den personuppgiftsansvarige skall ersätta den registrerade för skada och kränkning av den personliga integriteten som en behandling av personuppgifter i strid med denna lag har orsakat.
Ersättningsskyldigheten kan i den utsträckning det är skäligt jämkas, om den personuppgiftsansvarige visar att felet inte berodde på honom eller henne.


RH 2008:87 Fråga om innebörden av begreppet personuppgift i personuppgiftslagen samt skadeståndsskyldighet...

Straff
49 § Till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
a) lämnar osann uppgift i sådan information till registrerade som föreskrivs i denna lag, i anmälan till tillsynsmyndigheten enligt 36 § eller till tillsynsmyndigheten när myndigheten begär information enligt 43 §,
b) behandlar personuppgifter i strid med 13-21 §§,
c) för över personuppgifter till tredje land i strid med 33-35 §§,
d) låter bli att göra anmälan enligt 36 § första stycket eller enligt föreskrifter meddelade med stöd av 41 §,
e) behandlar sådana personuppgifter som avses i 13 och 21 §§ i strid med 5 a § andra stycket, eller
f) i strid med 5 a § andra stycket för över personuppgifter till tredje land som inte har en sådan adekvat nivå för skyddet av personuppgifterna som avses i 33 §.


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards