Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Svar och genmäle ... Tomas Tobé

Av Christina - 26 januari 2011 15:31

Tomas har tagit sig tid och haft vänligheten att svara mig igen.

 

- " Hej och tack för dina synpunkter igen!

- "Tyvärr finns det inom Fas 3 olika arbetsgivare som inte är seriösa och som inte behandlar de personer som är inne i åtgärden som de ska göra. Där är vi tydliga med att om någon någonstans känner sig utnyttjad eller att arbetsgivaren inte gör det den ska göra så ska man direkt höra av sig till sin handläggare på arbetsförmedlingen så att personen kan komma i en meningsfull sysselsättning. Men vi ska samtidigt komma ihåg att 8 av 10 personer i jobb- och utvecklingsgarantin är nöjda med insatsen. Men det innebär naturligtvis inte att vi är nöjda. Arbetsmarknadsministern aviserade i förra veckan att det nu ska ske en uppföljning av Fas 3 och att hon där har tre ingångsvärden:

1. Arbetsförmedlingen måste på ett bättre sätt ska följa upp att deltagarna får en kvalitativ insats
2. Arbetsförmedlingens kontrollfunktioner måste förbättras för att motverka att människor utnyttjas
3. Skärpa åtgärderna för de arbetsgivare som inte sköter sig. I de fall en arbetsgivare inte har uppfyllt de krav som ställs ska Arbetsförmedlingen i efterhand kunna kräva tillbaka ersättningen de har fått.

Stora reformer kan ständigt förbättras och de är inte skrivna i sten. Naturligtvis ska vi förbättra där det finns ett behov, därför avvaktar vi nu den uppföljning som ska göras och sen får vi ta till de åtgärder som behövs. " -
 /Mvh Tomas Tobé

 

Genmäle:

Tack för Ditt svar!

Tyvärr är det så, att rätt många arbetssökande saknar förtroende för AF.

Avståndet mellan politikers intentioner och dess verkställan hos AF är mycket lååångt.

AMS interna kontroller inom ledningsfunktionerna (jurister och revisorer) verkar tyvärr inte heller fungera.

/Mvh Christina

 

Ersättningen för deltagare i fas 3 är högst 442 kr/dag före skatt under 22 till 23 dagar per månad och  lägst 223 kr/dag före skatt, eller kommunalt existensminimum (ej beskattat och ej pensionsgrundande), för upp till 8 tim reguljärt arbete eller syssel-/pysselsättning (beroende på anordnare) per dag.

Anordnaren får 225 kr/dag per deltagare.

 

http://www.nyhetskanalen.se/1.1990277/2011/01/25/tranas_kommun_utnyttjade_arbetslosa


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards