Alla inlägg den 11 januari 2011

Av Christina - 11 januari 2011 12:40

Läste om att finansminister Anders Borg sitter med i AMS styrelse sedan april.

A. B. i styrelsen: http://www.dn.se/ekonomi/ams-ska-formedla-jobb---inte-ledighet

Styrelse och ledning (ej uppdaterad): http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Var-verksamhet/Organisation/Ledning-och-styrelse.html

 

Där sitter också GD och/eller bitr. GD för AMS.

Försvarstal för en undermålig verksamhet, ur de flesta sökandes synvinkel, kan då skyllas på de sökande.

 

Sedan följer sådan vilseledande info med in till regeringen och till regeringskansliet, och Littorin kunde t.ex i juni stå och säga att de flesta i JOBs fas 3 är funktionshindrade.

 

Någon spec. publicerad statistik för detta senare (d.v.s. rena fakta) presenteras dock aldrig.

En docent i ekonomi har kommit fram till att 20 % av AMS hela sökande-population är handikappkodade, då korrekt eller inte korrekt kodade.

 

Ungefär på samma sätt som AMS-juristen Joanna Persson-Berlin kränker  och förtalar mig i sina yttranden till Länsrätten och till JK.

" inte kunna tillgodogöra sig den service AF kan erbjuda"

" NNs förhållanden" (???)

 

AMS/AF kränker alltså både grupper av arbetssökande och enskilda.

Egentligen skulle en s. k. grupptalan väckas i domstol.

Av Christina - 11 januari 2011 01:44

Jag minns ett ALU-projekt som AMS hade . . . under min tid med A-kassa.

Det skulle utvecklas företag . . .

 

Jag blev av ManagementGruppens psykolog utsedd till VD för ett valfritt företag.

En förberedande 2-veckors-kurs skulle inleda projekten för VD-arna.

P.g.a tandproblem kunde jag inte delta i den kursen, så jag blev en "vanlig" deltagare istället.

 

Deltagarna i det projekt som jag skulle tillhöra skulle utveckla företag.

Det framgick inte tydligt om vi skulle jobba som konsulter och utveckla företag, eller om vi skulle jobba med egna företagprojekt.

 

Hur som helst satt alla deltagarna i det projektet sysslolösa (ca 30 st).

Själv blev jag bekant med en marknadsdirektör som tidigare jobbat hos flera stora företag. Hon inspirerade mig att plugga vidare (marknadsföring och reklam). Det blev bland det bästa jag gjort förutom att skaffa barn.

 

Projektet jag tillhörde hade 2 st VD-ar, varav den ene körde runt en varm-korv-vagn i huset i Bällsta, där vi satt.

 

Hur projektet slutade minns jag inte i detalj, förutom att korv-försäljaren fortsatte sin verksamhet på Stockholms gator (Karlavägen). 

Flera hoppade av projektet. En ung kille fick jobb som telefonförsäljare av DN-prenumerationer. 

 

Det fanns ett ytterligare projekthus, söder om Slussen, i Farsta tror jag det var.

Ovido - Quiz & Flashcards