Direktlänk till inlägg 29 november 2010

Regeringsrätten . . .

Av Christina - 29 november 2010 12:36

I år 2010 kommer Regeringsrätten att få ca 7.000 mål i Sverige (mål rörande olika myndigheters beslut).

Och hur många medborgare får prövningstillstånd där?

Jag vet inte, men en gissning är ca 5 %.


I princip betyder detta att Europadomstolen kan få närmare 7.000 administrativa mål från Sverige bara på ett år. 


Trist att bara jobba med att skicka ut  papper "Prövningstillstånd medges ej".

Att sällan få ta tag i ärenden ordentligt, och få utvecklas kunskapsmässigt.

Försvinner inte de juridiska kunskaperna då hos de anställda?


Mellaninstansen Kammarrätten har ungefär samma antal mål, och ger lika sällan prövningstillstånd.


F.d länsrätterna är ju tvugna att ta ALLA mål, och då blir kvalitén motsvarande istället, åt andra hållet.

Unga nyexade jurister på länsrätterna utan erfarenhet styr alltså utvecklingen inom det administrativa rättsväsendet i Sverige.


-"Rättsfrågor, dvs. rena bevisfrågor tas inte upp i högre instans."-

-"Detta medför rättsförluster för enskilda"- (Svenskt Näringsliv).

 

Rapport från år 2002: http://www.domstol.se/Publikationer/Rapporter/DV-rapport_2002_4.pdf

 

Betrice Ask fixerad på de allmänna domstolarna:

http://www.dn.se/debatt/regeringen-ska-granska-brottsforebyggande-radet-1.1212923

 

Vissa förvaltningsmål tenderar att var brottmål, t.ex avslag på pengar t.ex. svält i 2 år utan skälig grund, och t.ex brott mot PuL.

Sådana mål hör eg. inte hemma i en förvaltningsdomstol.

Begär då att målen överförs till allmän domstol för en korrekt bevisföring och handläggning.

FpL (Förvaltningsprocesslagen, SFS 1971:291):

7 § Finner en förvaltningsrätt eller kammarrätt i samband med att ett mål inleds att den saknar behörighet att handlägga målet men att en annan motsvarande domstol skulle vara behörig, skall handlingarna i målet lämnas över till den domstolen, om den som inlett målet inte har något att invända mot detta och det inte heller finns något annat skäl mot att handlingarna överlämnas. Handlingarna skall anses ha kommit in till den senare domstolen samma dag som de kom in till den domstol som först tog emot handlingarna. Lag (2009:783).


STRATEGI och TAKTIK:

Sluta överklaga!

Gör personalen inom  förvaltningsdomstolarna arbetslösa!

Sedan kan den personalen starta sociala kooperativ och sälja juridiska tjänster billigt. Konkurrera med andra juristbyråer, få bidrag från ESF-rådet, och få bidrag från arbetsförmedlingen (inkl. gratis arbetskraft / kontorpersonal). Då, när dessa inte längre "ryms" på arbetsmarknaden, i det lilla landet Sverige.

Ca 1.500 st anställda inom 12 st förvaltningsrätter.

90-95 % av målen avslås, skäligt eller oftast oskäligt.

 

Till grävande journalister: http://www.esf.se/sv/Kontakt/Ekonomisk-projektgranskning/

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards