Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Näringsförbud för Prio1 ? . . .

Av Christina - 20 november 2010 17:02

 

  

Detta utdrag från webb-sidan är inte skrivet för målgruppen presumtiva kunder av beg. varor.

Detta är sannolikt taget direkt från någon kommunal intern promemoria (ett s.k tjut), för att tigga skattepengar (statliga såväl som kommunala skattepengar).

__________________________________________________







 

Näringsförbud för Prio1 och liknande företag?, som bedriver vanlig affärsverksamhet med gratis arbetskraft från bl. a. den arbetsmarknadspolitiska åtgärden JOB:s fas 3 (= helt vanliga friska arbetssökande).

 

Handelsbolaget Prio1, med den kommunala fritidspolitikern och f.d kommunanställda Sara Andersson (m) som VD, har följande samarbetspartners:

Sundsvalls kommun (jäv), Kommunens bostadsföretag (jäv), och Arbetsförmedlingen om sin gratis arbetskraft.

Företaget konkurrerar på marknaden för beg. varor.

Företaget påstår att deras medarbetare har nedsatt arbetsförmåga (= ca 30 % av fas 3-are inom åtgätden JOB), men dessa är helt vanliga arbetssökande i åtgärden JOB:s fas 3.

Företaget bedriver verksamhet på 3 orter: Sundsvall, Norrköping, och Linköping

Företaget väljer verksamhetsställen med hög arbetslöshet.

Start av verksamheten år 2009 (d.v.s. 1 ½ år eller 450 dagar efter

SFS 2007:414).

Någon offentlig oberoende revision verkar inte heller finnas för dessa olika nystartade företag from år 2009, vilka överlever på bl. a. gratis arbetskraft och våra skattepengar.

Antalet sådana nya företag i Sverige from år 2009 är okänt.

Ingen statistik förs heller över antalet gratis arbetskraft i dessa företag.

 

Enligt SOU 2007: 002 definieras olika sociala förtag enligt nedan.

Kodar AF upp de företag som AF anlitar för friska arbetssökande i fas 3 inom JOB (SFS 2007:414) ?

1) Övergångsföretag = Rehabilitering.

2) Företag som skapar permanenta tjänster finansierade enbart via försäljning.

3) Permanent subventionerade företag för svårt funktionshindrade.

4) Företag som arbetar med t.ex f.d missbrukare och kriminella.

 

Arbetslivsinstitutet (Laurelli, år 2002)

Socialt arbetskooperativ = Ett demokratisk och samägt företag.

 

Citerar: Konkurrenslagen

 

-"1 § Sådana avtal mellan företag som har till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt är förbjudna, om inte annat följer av denna lag.


Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att :


1. inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,
2. produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras,
3. marknader eller inköpskällor delas upp,


4. olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller





JUSEK-SACO: http://www.jusektidningen.se/Jusektidningen/Nyheter/Tema1/Obetalt-arbete-pa-obestamd-tid/


E24: http://www.e24.se/toppjobb/karriar/skyddade-jobb-laser-anstallda_61653.e24


Kommunalt stöd till Näringslivet:

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23311/1/gupea_2077_23311_1.pdf


 
 
Ingen bild

Christina

20 november 2010 18:17

En offentlig grupp-kränkning av fas 3-are: Citerar från Prio1 webbsida:

- "Eftersom medarbetarna i de sociala företagen har arbetshinder på grund av funktionshinder, sjukdom eller annan orsak så behöver samhället kompensera företaget för det intäktsbortfall det innebär
När samhället ger sitt stöd till ett företag för att kompensera för medarbetarnas nedsatta arbetsförmåga . . . " -

 
Ingen bild

Christina

20 november 2010 19:02

Kränkningar på Internet.
Samtliga som känner sig kränkta, av t.ex företaget Prio1:s uppgifter på nätet, om att deras gratis arbetskraft, t.ex då fas 3-are, skulle ha olika funktionsnedsättningar, kan anmäla dessa kränkningar till Datainspektionen: http://www.datainspektionen.se/Documents/faktablad-krankt-pa-int...ernet.pdf

 
Ingen bild

Christina

20 november 2010 19:45

Prio1 väljer sina olika verksamhetsställen för handelsbolaget efter orter där arbetslösheten är stor.
http://svtplay.se/v/1905908/prio1_hjalper_arbetslosa_till_jobb

 
Ingen bild

Christina

20 november 2010 20:01

VDn för företaget - handelsbolaget Prio1 (förmodligen snart ett AB) jämför sin verksamhet med Röda Korset vid ett inbrott.
http://dagbladet.se/nyheter/njurundamatfors/1.2174971-kassaskap-stulet-vid-inbrott-pa-prio1

 
Ingen bild

Regimkritikern

21 november 2010 09:24

Lysande jobbat (som vanligt)! Du borde verkligen bli undersökande journalist. Det vore intressant om man kunde göra en serie kring detta och även gräva fram snusket hos övriga fas 3-aktörer.
Har du förresten någon uppgift om hur många fas 3-aktörer det finns i landet totalt?

 
Ingen bild

Christina

21 november 2010 14:05

Tack! Ja, jag skulle gärna jobba som undersökande journalist eller brottsutredare. I stort sätt samma sak. Politiker, tjänstemän, och brottslingar faller alltid på egna grepp.

 
Ingen bild

Christina

21 november 2010 14:49

Tillägg:
Dessutom saknas det oberoende offentliga revisorer för dessa kommunala och privata "sociala" företag, som lever till en mycket stor del på våra skattepengar.

 
Ingen bild

Stefan

22 november 2010 18:44

Hej Christina!

Jag blir så glad då jag läser det Du skriver om...
Du ärds ej och jag som är en av dessa utkantsmänniskor: FAS 3:are som slutat mina bägge FAS:3 platser; där de projektansvariga försåg sig med feta löner emedan vi som var där blev lovade fast arbete med lön...det drog ut på tiden och vi förstod efter 5-6 månader att det aldrig skulle bli något...det var en bluff och representanter för AF som var på besök emellanåt gjorde inget åt det vi påtalade...varför?! Jag är så besviken för mig och mina FAS3-vänner...finns ej ord för det...
Jag har haft två artiklar i SMP som handlar om det här och en journalist som jag känner hjälpte Mig vid bägge tillfällena...Jag skriver just nu om just FAS 3 och hur det är att vara arbetslös...


Tack för att DU skriver om det här....


MVH,
Stefan

 
Ingen bild

Christina

22 november 2010 18:59

*
En form av trafficking inom landet:
http://fattiglappen.bloggplatsen.se/2010/11/08/3917256-fas-3-i-job-trafficking-inom-landet/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards