Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Snedvriden konkurrens också i Sverige? . . .

Av Christina - 12 november 2010 20:03

Personligen känner jag mycket starkt för entreprenörskap, och är en mycket typisk entreprenöriell och uppfinningsrik människa.


MEN,jag skulle aldrig kunna starta ett företag genom att utnyttja gratis arbetskraft i form av utsatta arbetssökande, och dessutom få betalt för det.

Sådant är både högst osunt och omoraliskt.


Det verkar som om Sverige tänker bli en copycat av UK:

Citerar från ett debattinlägg från Almega:


- " I Storbritannien planerar nu regeringen att genomföra en stor satsning som ska få dem som står långt från arbetsmarknaden åter i arbete. Till största del ska detta ske genom att använda privata utförare.


I London handlar inte diskussionen om det ska finnas alternativ till det offentliga, utan om vilken nivå ersättningen ska ligga på för att intressera arbetsförmedlings- och rehabiliteringsaktörer att göra omfattande och långsiktiga investeringar för att bryta utanförskapet.


Att det handlar om en verksamhet som har stora personliga och samhällsekonomiska vinster är självklart för alla i Storbritannien.

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv betraktar man de personer som har sämst långsiktig prognos som mest värda att arbeta med. På så sätt kommer de svagaste och bortglömda stå i fokus för långsiktiga insatser.


Ser vi till utvecklingen i Sverige, har vi till exempel kunnat läsa att det privata företaget Jobbfabriken hittills lyckats få 10 procent av de långtidsarbetslösa ”kunderna” i arbete och har enligt företagets vd lyckats bättre än någon annan aktör. Jobbfabriken är bara ett exempel. Fler aktörer och valfrihet inom arbetsförmedling och rehabilitering skulle generellt kunna minska antalet personer i utanförskap. " -  Slut citat

 

För övrigt tycker jag, att Great Britan är ett mycket dåligt jämförelseobjekt med sin dryga 60 milj. population jämfört med Sveriges knappa 9 milj.

 

http://www.arbetsmarknaden.se/Article.aspx?a=74832&c=37287

 
 
Ingen bild

Christina

12 november 2010 20:29

*
Nye socialförsäkringsministern Ulf Kristiansson (m), f.d inom Stockholms kommun som socialborgarråd, hade också varit i London på studiebesök innan han införde "JobbTorg" i Stockholms kommun from år 2008.

 
Ingen bild

Christina

12 november 2010 21:27

*
Citerar:

_ " I ett rum satt ett tiotal kvinnor och stickade och virkade. Det liknade en syjunta men kvinnorna ville inte vara med i bild.

I ett annat rum satt fem män i det närmaste sysslolösa. Några tillverkade tomtar till en loppmarknad, och en annan renoverade helt felfria björkstolar.

I Motala har arbetsförmedlingen anlitat det Eskilstunabaserade företaget PERSONALSTRATEGERNA för att sysselsätta trettio personer i en uttjänt och i det närmaste oinredd fabrikslokal. För det får företaget runt 1,7 miljoner kronor per år av arbetsförmedlingen.

De här männen och kvinnorna har varit arbetslösa i 450 dagar. (Efter förbrukad a-kassa.)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards