Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010

Myndigheter måste spara pengar . . . 520 miljarder . . .

Av Christina - 21 oktober 2010 09:13


Citerar:

- "Arbetsförmedlingen kan inte få information om vilken A-kassa jobbsökanden tillhör, vilket gör myndighetsutövningen tidsödande. " -


- "Riksrevisionen har också tittat på Arbetsförmedlingens närvaroförsäkran vid aktivitetsstöd. Slopades den skulle det betyda en minskning av administrationskostnaderna på i storleksordningen 286 miljoner kronor. Summan är dock osäker eftersom man måste en annan kontrollmekanism införas, för att hindra felaktiga utbetalningar." -


RiR: http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NewsPage____2213.aspx


DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/hard-kritik-mot-myndigheter-som-faxar-och-skriver-brev-1.1192454


Rapporten: http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/EArchiveItemPage____555.aspx?publicationid=2962&order=ZmFsc2U=

 
 
Ingen bild

evelyn

21 oktober 2010 16:29

De har nog missat en del riksrevisorerna. På min arbetsförmedling så skriver okända förmedlare under närvarorapporten i utvecklingsgarantin. Sedan skickar man själv in den per post till försäkringskassan.

 
Ingen bild

Christina

22 oktober 2010 15:12

På en arbetsförmedling i Södertälje så lämnar man in sin närvaroförsäkran en dag, och hämtar den sedan några dagar efteråt.
Det innebär förseningar med utbetalningen till de arbetssökande, och bostadshyror måste som bekant betalas in FÖRE den 1:a i varje månad.

 
Ingen bild

Linda

22 oktober 2010 16:03

Förra månaden när jag lämnade in närvaron i Södertälje så var det inte längre någon brevlåda där för inlämning samt att man skulle komma tillbaka 1-2 dagar senare och hämta ut påskriven närvarorapport. Så nytt system igen, de har en förmåga att byta ungefär varje månad! Nu fick man påskriften samma dag men det gruffades om att jag inte skulle få påskrift eftersom dagen inte var slut, det var visst 3 timmar kvar till kl 16 och blev jag citat "överkörd av bussen på vägen hem så är du ju inte arbetsför hela dagen". Men påskrift fick jag efter att ha väntat 45 min i kö.. Återstår att se hur deras system ser ut den här månaden. *stor suck*

 
Ingen bild

Christina

22 oktober 2010 17:14

Linda
Själv hade jag fyllt i en tidigare frånvaro på 6 dagar till 7 dagar i JOB-närvaroblanketten, helt enkelt ett skrivfel på datum. Jag hade ju långt tidigare lämnat in en sjukförsäkran på 6 dagar till FK.
Först ringer FK, och det låter som om de fattat felet, och ska fixa till det (t.ex. genom en tjänsteanteckning om telsamtalet). Efter ytterligare 1 vecka kommer ett brev från FK, där nya uppgifter ska lämnas, på båda blanketterna, och nya underskrifter. (?). Ännu mera administration alltså, som skattebetalarna får betala helt i onödan.

 
Ingen bild

Christina

24 oktober 2010 15:18

Linda, m. fl.

Det värsta är att du kan vara sjukskriven 6, 7 eller 21 eller 28 dagar, och du får 1 karensdag vid aktivitetsstöd, och därefter samma belopp för övriga dagar. Läkarintyg behövs from den 8 dagen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards