Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Kommuners språkbruk . . .

Av Christina - 23 juni 2010 19:21

Politikerna borde ta del av det olika språkbruk som finns hos kommuner och hos den statliga arbetsförmedlingen, när det gäller alldeles vanliga arbetssökande i Sverige.


Jag tog just fram några papper . . . (bevisrekvisita) 


Så här skriver t.ex den kommunala verksamhets-/enhetschefen på FÖS-enheten K.W. (anställd hösten år 2004), inom en kommundel i Stockholms kommun, och som nu jobbat inom Täby kommun sedan drygt 2 år tillbaka. Jag träffade denna personligen en (1) gång under ca 5-10 minuter i receptionen för exakt 5 år sedan. Gruppchefen K.V. anställdes våren år 2003, vilken jag träffade 1 april år 2004 ang. den då upptäckta felaktiga grupptillhörigheten.


Citerar: (Diariefört brev 2007-07-11 från enhetschefen K.W.) 

En arbetssökande som ...... - "saknar förmåga att tillgodose det föreliggande behovet" - (alltså = pengar t.ex. i form av en lön från ett arbete).


Lägg märke till det nedvärderande språket / formuleringen av en arbetssökande och tonen.


Samma kommunala handläggare skulle även ha ett samtycke (typ kommunala Jobbtorg Stockholms samtycke) för att öht prata med mitt AF om den statliga åtgärden JOB (SFS 2007:414), i ett e-mail från henne 2007-11-16 kl.: 09.41.


MEN, om nu den arbetssökande saknar "förmågan" att få ett jobb, och dessutom saknar "förmågan" att t.ex alternativt då skaffa sig statligt aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen, inom en åtgärd därifrån, efter förbrukad a-kassa, vilket skulle sänka/sänkt kostnaderna för kommunen helt eller delvis, borde väl detta vara en självklar uppgift för kommunen. Det handlar ju om de kommunala skattebetalarnas pengar. Bruttoinkomster över 384.600 kr/år betalar även 20 % statlig skatt (år 2010).


Istället avslog K.V. pengar till a-kasseavgiften, så när jag äntligen lyckades få en statlig åtgärd (i november 2009) så sänktes min tidigare dagpenning (statlig beskattat och pensionsgrundande) till den lägsta (p.g.a. utesluten från AEA p.g.a bristande betalning).

Så nu får kommundelen istället komplettera det statliga stödet med ett betydligt högre belopp än a-kasseavgiften hade kostat.


VEM tror att någon är villig att ge den typen av handläggare full ansvarsfrihet att kommunicera fritt med andra myndigheter.

Kommunicerar gör de ändå, oavsett samtycken, och utan minnesanteckningar.


Den sortens handläggare vandrar runt mellan kommuner och kommundelar, Solna, Stockholm, Täby, och lämnar alltid problem för arbetsgivaren och för medborgarna efter sig.


Hon kommer nu att bli huvudperson i en förundersökning av någon åklagare.


 
 
Ingen bild

Regimkritikern

23 juni 2010 22:39

Kjoldraken ifråga hade väl inte gjort klarspråkstestet. (Eller inte fått godkänt på detsamma.)

 
Ingen bild

Christina

24 juni 2010 12:49

8 månader efter det där brevet försvann hon från arbetsstället. Då, när hon började jobba i Täby år 2008 hade 50 kr/dag-besluten utan SL-kort pågått i 1 år.
Tänk dig, när denna kommunanställda ringer till ditt AF och levererar ovan beskriven information (sommaren 2006), inte konstigt då att AF kodar en till 14 direkt = står inte till arbetsmarknadens förfogande.
Brottsrubricering: Fysisk och psykisk tortyr av en medborgare.
Koden 14 togs bort i slutet på april 2009.
I februari 2009 hävdes 50 kr/dag besluten av en ny verksamhetschef som tidigare hade jobbat med tillsyn på Länsstyrelsen.

 
Ingen bild

Christina

25 juni 2010 13:13

"Kjoldraken" ifråga hamnade i pressen våren 2004 (hösten 2004 kom hon till min kommundel).
Hösten 2007 hamnde hon i pressen igen, och våren 2008 försvann hon från kommundelen.
Det är väl dax att hon hamnar i pressen igen, eller hur? Nu när hon jobbar i Täby.
Hon kände också till att jag hade sett till att en annan "kjoldrake" hamnat i pressen tidigare. Den kjoldraken försvann från kommundelen våren 2003, när deras lokala projekt för arbetssökande startade.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards