Alla inlägg den 10 maj 2010

Av Christina - 10 maj 2010 09:51

  

1,1 kg orörd bevis-rekvisita tillbaka från SH, (RB 35:8).   

Akten sändes tillbaka från SH till TR UTAN kopior av till SH inlämnat bevismaterial.

RB 35:1 1 § Rätten skall efter samvetsgrann prövning av allt, som förekommit, avgöra, vad i målet är bevisat.

Hos TR dagbok finns INTE en viktig händelse antecknad den 5 augusti 2009. 

En undermålig handläggning rakt igenom.


http://www.jure.se/ie/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=12004


Det kan vara en mycket intressant resa och studie i att få se och få uppleva hur det fungerar inom domstolsväsendet i Sverige (läs Stockholm).


I april förra året 2009 lämnade jag in en stämningsansökan till Tingsrätten i Solna (450 kr).

Arbetsförmedlingen och kommundelen hade utöver alla ackumulerade fel och försummelser i handläggningen, kränkt mig grovt, både i teori och praktik (läs persondataregister).


Tingsrätter har dock ingen vana av mål utan ombud, utan blir då helt handfallna och förvirrade. Jag saknar numera helt förtroende för jurister, så jag pluggar hellre på själv (som att städa själv utan subventionerat RUT), och jag har blivit rätt duktig i det avseendet, om jag får säga det själv.


Domstolarnas specifika ritualer har jag dock ingen erfarenhet av. Jag gjorde därför ett studiebesök vid Karlstad Tingsrätt i september förra året (ett tvistemål med arbetsförmedlingen som motpart, och som vilket helt korrekt hade inletts med förberedande muntliga förhandlingar, t.o.m med 2 st dito). Den stämningsansökan var handskriven (några rader) på en blankett.


Kopior av den mycket stora mängden bevismaterial (3 kr/st på bibliotek) hade jag dock inte råd med att just då leverera till Tingsrätten, utan åberopat bevismaterial lämndes istället in direkt till Hovrätten (och blev liggande där utan åtgärd).


Tingsrätten förstod inte att det var ett tvistemål med 2 svarandeparter, utan bubblade om att det var ett brottmål ena gången och ett tvistemål andra gången.

De bytte handläggare 3 gånger, och verkade helt vilsna, medvetet eller inte medvetet.


Nu har målet passerat 3 instanser UTAN att någon rört vid bevismaterialet.

Så, då är det alltså bara att börja om från början igen nu litet drygt 1 år senare, med en ny och då en uppdelad prövning, med en början med kommundelen, och till en mer kvalificerad tingsrätt, med erfarenhet av andra typer av mål, t.ex mål från DO, än bara huvudsakligen mål av typen snatteri och blodiga slagsmål.


Rättsstaten kan jämföras med en trädgård, håller man inte efter ogräset, stort som smått, har man snart ingen trädgård.





Ovido - Quiz & Flashcards