Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Chans eller inte? . . . Starta eget företag

Av Christina - 31 januari 2010 11:40

Eget företagande för arbetssökande?


Starta eget är inte särskilt populärt bland svenska arbetslösa.

Varför? Jo, de flesta är uppväxta med medicinen och med modersmjölken: "Facket", "LAS", Trygg anställning, och Arbetarpartiet.

Invandrare är däremot mer spontant intresserade av eget företag.


Vad varken arbetsförmedlingen eller politiker tänker på är dock att: på denna resans gång, mot ett eget företagande, så skapar den arbetssökande med naturlig automatik ett nätverk inom just det område som personen är intresserad av, och har då samtidigt en stor chans på att faktiskt få en anställning istället som ett reellt alternativ.

Plus att då erhållna kunskaper inom ämnet entreprenörskap sedan passar den privata sektorn som handen i handsken vid jobbsökeri.


http://www.e24.se/entreprenor/overtro-pa-eget-foretagande_1826563.e24

Tack Ylva E. för reportaget i mars 1998. I bästa (eller sämsta) fall kan det bli ett nytt givande reportage före valet i september 2010.


Själv fick jag, som sagt, avslag från Af på starta eget åtgärden (via en av Af anlitad konkurrerande konsult), så jag startade istället ideellt sajten:

www.coaching.forum24.se


Min e-mailadress: personuppgiftslagen@gmail.com

Webbsida (ännu inte färdig) www.personuppgiftslagen.eu



 
 
Gubben

Gubben

31 januari 2010 11:54

Har själv startat egen firma under hösten.
Efter att varit i arbetsförmedlingens klor, så känns det bra. visst saknar man den fasta inkomsten,vilken kanske inte blir så stor nu ibörjan. Fast jag är en fattig egen företagare än att behöva fjäska för de inkopetenta personerna som jobbar på arbetsförmedlingen!

http://mhats.blogg.se

 
Ingen bild

Christina

31 januari 2010 14:27

Som singelförälder var jag relativt fattig redan innan jag hamnade i Af klor, MEN, jag hade inga betalningsanmärkningar.
Idag kan väl min ekonomi närmare betraktas som en ren katastrof, efter Af:s och senare kommundelens inkompetens, prestige, och maktmissbruk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards