Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Christina - 17 januari 2010 12:52

EU:s datalagringsdirektiv står över den svenska Ipredlagen när det gäller den enskildes integritet. Och det skydd för integriteten som finns i direktivet förhindrar tillämpningen av den svenska Ipredlagen.


http://www.svd.se/naringsliv/it/telia-eu-lagen-slar-ut-ipred_4104571.svd


EU:s Datalagringsdirektiv : http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet


Datajuridik : http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Datajuridik


Andra integritetskränkande metoder / teknik: 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/horselskadade-kan-avlyssnas-1.1030005

Av Christina - 17 januari 2010 11:56

Tolkningar vilka gynnar medborgarnas motparter inom den offentliga sektorn.


- " Av oförstånd eller okunskap, av förutfattade meningar, eller för att det passar deras teorier – somligt utesluter medvetet dessa tjänstemän.


Så blir företeelser och skeenden som överlappar varandra, eller motsäger varandra, tillrättalagda till en entydig bild.

En infallsvinkel vald, en slutledning fastställd. *


Det är väl sant att man ibland måste förenkla. Men man måste vara medveten om att förenklingar kan utnyttjas, av krafter med helt egna syften.

Historien ger många dystra exempel på detta. " -


JK:s handläggare köpte AMS:s infallsvinkel, därmed var slutledningen fix och färdig.


Opartisk? Neutral? Staten (JK) jävig med staten (AMS)?

 

Sanningens död.

Av Christina - 17 januari 2010 10:26

Så här skriver Datainspektionen (se länk här nedanför).


JK tyckte att det var ok att ta bort vissa uppgifter från ett persondataregister, MEN att istället samla på dem (t.ex. e-mail) utprintade i pappersformat i en pärm/mapp.

Detta står i strid med personuppgiftslagen.

Se Pul 3 § 1:a beteckningen, 5 § 2 st., 5 a § 2 st. samt 29 §.


Grova brott mot PuL ska även ge vite för myndigheten ifråga.


http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/andringar-i-personuppgiftslagen/vad-menas-med-en-krankning-av-den-personliga-integriteten1/


Jag beställde ut kopior av deras "samlingsmapp", som de skickade runt om och när jag t.ex. bytte Af.

De hade t.o.m skickat mappen till Af-Expo helt utan anledning.

Detta innehåll fick jag lösa ut på posten med över 100 kr. I högen med kopior av e-mail var ca hälften dubbletter. Samtidigt låg uppgifterna kvar i dataregistret.

Fotfolket inom AMS har mycket kvar att lära.

Ärligt talat tycker jag synd om deras GD.

Av Christina - 17 januari 2010 09:30

Den juridiska termen och ordet UPPSÅT är något som tillsynsmyndigheter och förvaltningsdomstolar har mycket svårt för att ta till sig, och i ännu större utsträckning än de specifika orden fel och försummelser hos myndigheter.


I mitt fall hade kommundelen bestämt sig för (outtalat och oskrivet) att - "den där besvärliga människan, som överklagar och anmäler allt, hon ska sättas på plats på ett okvalificerat OSA-jobb, så vi får tyst på och blir av med henne"-. Då betalar staten nästan hela den låga lönen till kommunen.


Jag har inga funktionshinder, utan tvärtom, jag är helt frisk och sund, och står till hela arbetsmarknadens förfogande, i alla dess avseenden.


När jag inte skrev på det frivilliga "medgivandet" (SekrL 14:4) i februari år 2006, och blev utkastad från kommundelsprojektet (med totalavslag på medel under 2 månader), ett projekt som fanns i samma lokaler som det lokala Af, då fixade blankettgranskarna till det så att Af istället skulle få "ta över". Allt detta "under bordet", de hade ju inget formellt medgivande till samverkan.


Af skulle ju ha erbjudit en statlig a. m. politisk åtgärd för lääänge sedan (efter det att jag hade förbrukat mina 300 dagarna a-kassa), men Af hade inte brytt sig. Inte kommunen heller.


Det var då som Af avanmälde mig (som "förhindrad") i slutet på augusti år 2006 och ända fram till och med april år 2009. Under den tiden tvingades jag leva på nödmedel under 22 månader. Se mitt JK svar i inlägget här nedanför --->

Detta senare faktum har JK inte berört öht.


Uppgivna skäl av Af till avanmälan är det enda som är sjukt i hela detta ärende.


Fr o m november år 2009 deltar jag i JOB (SFS 2007:414), 2,5 år för sent, tack vare orediga tjänstemän.


Skapa flashcards