Direktlänk till inlägg 15 december 2009

Fas 3 i JOB

Av Christina - 15 december 2009 16:54

Kommuner raggar gärna upp gratis eller nästan gratis arbetskraft (och anställda inom hemtjänsten anlitar ur egen ficka svartjobbare när de vill vara lediga * ).


Frågan är dock: i vilken utsträckning får dessa arbetssökande i fas 3 i JOB en handledare, en utbildningsplan, samt att allt detta följs upp kontinuerligt?


Detta ska beskostas med de 225 kr/person och dag som kommunen får från staten.

Men, de pengarna stoppar väl kommuner i egen ficka, till någon trevlig konferens för tjänstemännen, på en Finlandsbåt.


Under förra veckan (v. 50) fanns det: 11.346 st arbetssökande inom fas 3 i JOB.

AMS:s statistik visar inte inom vilka sektorer dessa befinner sig.

Inom sossarnas "plus-jobb" (år 2006) fanns drygt 20.000 placerade i kommunerna.


http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/118601


http://www.slup.se/upload/page_documents/6_3_FORMULAR_FAS3_distribuerad.pdf


* http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemtjanstpersonal-tog-in-svartjobbare-1.1014023

 
 
Ingen bild

fas tre jobbare

17 december 2009 17:15

Ja, jag undrar också. I mitt fal, jobbar inom fas tre redan 6 månader och hade ingen handledning, fått besked att jag kan glömma ev. anställning hade ingen kontakt med AF, är helt bortglömd. Aktivitetsstödet räcker till hyran och lite mat. Busskort har jag inte råd med.

 
Ingen bild

Christina

18 december 2009 16:12

Du kan inte förvänta dig att någonting öht fungerar som är i Af regi.
1. Kontakta din handläggare och påpeka bristerna
2. Fungerar inte 1) så kontakta kontorschefen för ditt Af-kontor
3. Kontakta även: kundrelationer@arbetsformedlingen.se

Du ska ha en handledare + att du ska ha kontakt med Af under hela fas 3 perioden.

 
Ingen bild

Christina

19 december 2009 12:43

En handledare och en utbildningsplan är nödvändig för både "praktikanter" och Fas 3-jobbare för att åtgärderna ska kunna betraktas som kompetenshöjande och ge den arbetssökande större möjligheter på arbetsmrknaden.
MEN, detta struntar både Af och kommunerna (tjänstemännen) i tyvärr.

 
Ingen bild

rainmore

3 mars 2010 22:37

Jag har jobbat i fas tre i drygt 5 månader. På plats som jag själv fann. Jag har inte fått mer "handledning" än om jag anställts. Har jobbat mkt själv, tagit initiativ etc. Jag ingår t o m i schema om arbetsuppgifter som delas med anställda där. Och det är ju bra, jag får göra ordinarie saker. Men de betala mig noll, de får pengar istället.
Jag har t o m en ganska hög position då jag ansvarar för en avdelning, det hela är helt knäppt... det jag gör, har jag hört, hade de tidigare en anställd för, men då fd chefen kom, som nu ersatts med en ny, så sattes därefter bara "praktikanter" på den avdelning jag är på. Jag vet inte hur andra skött det tidigare men jag tror att jag gått längre än andra före mig eftersom jag är mkt praktiskt skicklig och kan ta hand om saker
och "förädla" dem bättre än vad mina föregångare gjort, det är jag säker på. Dessutom har jag jobbat på mer en en avdelning samtidigt eftersom jag är snabb och kan göra olika samtidigt.
Men ja, jag har blivit mkt trött, och mår inte bra av det. Det kan inte fortsätta såhär. Samtidigt... jag kommer aldrig... aldrig mer ta nåt skit som AF kommer med.

Det är bara bra att slippa AF. Jag behöver inget AF, eller handledare... snälla nån lägg av? Handlingsplan med AF? Kom igen?????????????? Jag har min egen plan som jag jobbat/jobbar på. AF har förr inte gjort ett endaste vettigt för mig, men däremot förnedring som tvingade mig at byta kontor efter det att min f d psykopathandläggare fick anfall mot mig och trodde att han kunde sätta dit mig efter påhittade anklagelser, han stängde av mig. Dock skrev jag därefter ett mkt långt överklagande med ett flertal lagenliga referenser.

Efter detfick jag från chefen på mitt fd kontor en mkt vag ursäkt, ett medgivande om att fel begåtts, samt att jag
blev återinsatt.

AF har blivit som en slags socialförvaltning, de antar och behandlar alla som varit arbetslösa längre än en viss tid som människor med psykosocial problem etc, därav att "hjälpa" med primitiv coachning. Ja, jag blev tvingad till det med mer än i två omgångar. I andra omgången skulle deltagarna ha veckosamtal med sina handläggare men min s k handläggare
undvek mig långa perioder under det halvår som det tramset varade. Som längst i 6 veckor, och även 4 resp 3 veckor har jag för mig, trots att jag var där.

Man måste vara aktiv själv, man måste uppleva en förändring inom sig själv, verkligen veta vad man kan, fortsätta förädla det man har, jobba på det även privat, skapa dokumentation om det. Lägga på webben bör man göra. Alla kan inte det men förhoppningsvis finns vänner som kan hjälpoa till med det.
Man måste komma ur den självkänslanedtryckning som AF gjort, detta eviga "Du måste söka si och så många jobb" "Söka allt som finns i platsbanken" etc. Ja, söka jobb som redan hundratals andra pressas att söka. Det leder ingenstans, och det irriterar arbetsgivare att de får ansökningar från personer som inte vill ha dessa jobb, för det syns tydligt i påtvingade ansökningar.

Man måste ta sig loss från detta nedbrytande sätt som AF har försökt befästa, Med det kvantitativa tänkandet och irrläran att "Platsbanken" är en slags holy grail, och det det är bra att registrera sitt cv i olika databaser. Det ger inte resultat. Man måste själv ta direkt kontakt med arbetsgivare, visa hallå.. jag vill jobba med det ni gör. Inte vänta att nån kontaktar dig.

Man behöver lära sig skapa nya och fler kontakter själv och veta vad man kan och vill, verkligen veta, det ska vara naturligt. Söka jobb som kopplar till det, och hos såna som INTE annonserar efter det, då slipps det metsa av konkurrensen, åtminstone just då.

 
Ingen bild

A.S

5 juni 2010 15:36

Trodde att slaveriet var avskaffat i dom flesta länderna runt om i världen, men där hade jag fel.
Borgarna har återinfört slaveriet i sverige och genom lagstiftning dessutom.
Vi har ju trots allt avtal inom dom flesta avtalsområden där provanställningar upp till 6 månader är lagstiftade mellan fack och arbetsgivare samt att lägsta lönerna finns specifiserade.
Varför skall vi då tvinga folk att jobba med slavkontrakt med statens goda minne, där den anställde får max 680:-/dag som ersättning från försäkringskassan samt att arbetsförmedlingen betalar arbetsgivaren 225:-/dag.
Dessa pengar kan ju betalas ut till den arbetslöse som medborgarlön 680+225= 905:-/dag och jag garanterar att detta resulterar i fler jobb för samhället.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards