Direktlänk till inlägg 30 november 2009

Arbetslösa ungdomar . . .

Av Christina - 30 november 2009 22:04

Idag den 30 november 2009 presenterade Ungdomsstyrelsen en rapport på uppdrag av regeringen.

Vi får läsa imorgon i pressen om resultatet av uppdraget.


År 2008 fanns 14 % av ungdomar mellan 20-25 år utan jobb och studier.

I vissa stadsdelar var siffran upp till 35 %.


- "Ungdomsstyrelsen har kartlagt kommunernas lagstadgade ansvar att följa upp unga upp till 20 år. Vi har funnit att det finns brister i lagstiftningen och dess tillämpning. Ungdomsstyrelsen konstaterar att kommunerna är osäkra på hur många och vilka ungdomar det rör sig om. " -


- "Det är bedrövligt att unga inte får det stöd de har laglig rätt till. Särskilt allvarligt är det att kommunerna inte vet vilka ungdomar som behöver stöd och då inte kan sätta in insatser för dem.

Nu har det trots allt gått fyra år sedan lagstiftningen kom till, säger Per Nilsson, Ungdomsstyrelsens generaldirektör.

Vår rapport visar att många kommuner saknar effektiva och systematiska verktyg för att nå unga, ta reda på vad de gör och erbjuda dem stöd. " -


148 000 unga upp till 24 år är arbetslösa och Sverige tillhör de länder som har den högsta ungdomsarbetslösheten i EU.


http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/Kommunala_insatser_for_unga.pdf


Är någon förvånad över kommunernas Oskicklighet?  :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards