Direktlänk till inlägg 29 november 2009

Nätverkande . . .

Av Christina - 29 november 2009 12:39

Få arbetssökande får ett jobb via arbetsförmedlingen eller via annons.

Utöver de arbetslösa så söker även de som redan har ett jobb ibland ett nytt jobb.

Under lågkonjunkturer eller finanskriser somnar arbetsmarknaden in.


Överallt talas det om nätverkande. Och, visst stämmer det.

Jobb får man oftast via kontakter.

Det är lättare att få ett jobb om man redan har ett jobb. Det är också sant.


De arbetssökande brukar delas in i 2 grupper, de nyarbetslösa (inom ½ år arbetslöshet), och de långtidsarbetslösa, med olika långa luckor i sina CVn, oftast i mer än 1,5 år.


Som lååångtidsarbetslös har din ekonomi utvecklats mycket negativt.

Själv har jag t.ex únder lååånga perioder saknat en fast telefon, och med en kontantmobil kan du inte ringa långa samtal, eller stå i kö i en växel.

Papper, kuvert, frimärken, kopior, och printerbläck är en extra ständig pålaga på din ekonomi.

I allra bästa fall har du en uppkopplad dator och tillgång till Internet.


Med avslag på medel från kommunen till lokala transportkommunikationer, om du saknar tillgång till någon bil (eller saknar körkort), kan du inte heller "knacka dörr" hos presumtiva arbetsgivare, eller besöka dina ev. vänner och släkt, eller ens besöka arbetsförmedlingen.


Är du fattig så försvinner dina vänner allt eftersom. Du kan ju aldrig bjuda tillbaka, eller hänga med ut i svängen. Du har heller aldrig något roligt att prata om.


Sammantaget innebär allt detta att ditt nätverk så småningom decimeras till närmare noll.

Tillhör man den äldre generationen så har ens tidigare äldre chefer också hunnit gå i pension eller avlidit, och du saknar därmed referenser.


Hur löses dessa problem? Med kurser? Eller med tester?   :-)


http://www.belbin.se/tester-mainmenu-5/jsi-job-seeking-index



 
 
NyStatare

NyStatare

8 december 2009 22:02

"... och med en kontantmobil kan du inte ringa långa samtal, eller stå i kö i en växel."

Tips, med tre kontant kostar det 0/kr i minuten till fasta nummer (+65 öre uppkopplingsavgift).
http://tre.se/templates/TabCampaignPage.aspx?id=35740

http://https://sites.google.com/site/nystatare

 
Ingen bild

Christina

9 december 2009 20:00

Jag har 2 mobiler, en tidigare mobil som faktiskt fortfarande fungerar (Sony Ericsson T100) med Parlino kontant, och en som jag köpte i somras till x-trapris hos ICA för 99 kr (Nokia 1209) med Telia kontantkort.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards