Direktlänk till inlägg 19 september 2009

Kommunal arbetssökarverksamhet = "Utredning" ?

Av Christina - 19 september 2009 12:52


Kommunal arbetssökarverksamhet = "Utredning" ?


De kommunala handläggarna kallar gärna "Arbetssökarverksamhet" (= att t. ex. sitta vid en dator 1 tim/dag under 4 dagar i veckan och söka jobb) för  = "Utredning".

Då låter det naturligtvis både tjusigare och mer seriöst.


Då kan de också samtidigt avslå medel "för att sökande inte samarbetar i utredning", en schablon-motivering som de använder sig av både gärna och ofta.

Detta är bl. a. en av de olika metoder som de använder sig av för att kunna kränka medborgare och samtidigt kunna avslå pengar.


Syftet är istället att försöka göra om friska, fungerande människor till människor med problem.

På så sätt har de arbetsuppgifter på sina skrivbord, och en garanterad skattelön varje månad.

Att t. ex skicka friska människor till Rehab.


Kommunala aktiviteter för arbetssökande innebär alltid en överlevnad på obeskattat existensminimum.

Målet med dessa aktiviteter är, praktiskt taget alltid, att få tillstånd OSA-jobb hos kommunen via statsbidrag från arbetsförmedlingen, d.v.s i det närmaste gratis arbetskraft till kommunerna.

Och detta med politikers, tillsynsmyndigheters, och länsrätters goda minne.


Boktips: Janusansikte av Agneta Hedblom


En studie av differentiering, inklusion och marginalisering.

Lunds Universitet ISBN: 9189604229 / 91-89604-22-9


Den pragmatiska (byråkratiska) modellen :

Handläggarna har lite handlingsutrymme via bestämda regler. Godtycket elimineras och klienterna mår bättre och behandlas lika.


Den stereotypa modellen:

Stereotypa föreställningar om klienterna, lämnar stort utrymme för godtycke.


Differentieringsmodellen:

Man gör om människor utan problem till människor med problem. Resulterar i meningslösa åtgärder.


Brukarinflytande resp. stereotypiska synsätt: http://www.soch.lu.se/images/Socialhogskolan/WP2007_1.pdf


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards