Direktlänk till inlägg 29 augusti 2009

Akuta nödmedel . . .

Av Christina - 29 augusti 2009 13:12


Citerar från Stockholms riktlinjer (senast uppdaterade 2007-10-01).


Riktlinjerna uppdaterades alltså inte efter att JobbTorg införts i januari år 2008.


Nödprövning och akut bistånd


Med hänvisning till kommunens yttersta ansvar ska en så kallad nödprövning göras om den sökande hävdar att nödsituation föreligger. Ekonomiskt bistånd till akuta behov för livsuppehället kan beviljas efter individuell prövning.

Vid bedömningen ska hänsyn tas till om det finns barn i hushållet, och deras situation ska särskilt uppmärksammas.


Vid avslag på försörjningsstöd


Om den sökande inte bedöms uppfylla förutsättningarna för att vara berättigad till försörjningsstöd ska ett avslagsbeslut fattas.

Efter bedömning i det enskilda fallet kan reducerat försörjningsstöd beviljas för att tillgodose basala behovsposter för livsuppehället inom försörjningsstödet såsom exempelvis MAT OCH HYRA för att ge sökanden möjlighet att reda upp den omedelbara situationen.


Bidrag registreras i dessa fall som ändamål Reducerat försörjningsstöd – (Har ej EGT).


Beslut om akut bistånd ska i möjligaste mån föregås av sedvanlig utredning.


Är tiden mycket knapp bör i vart fall följande överväganden göras:


Är det en akut nödsituation?

Finns barn i familjen?

Finns sjukdom hos sökanden som skulle kunna förvärras om han eller hon inte får ekonomisk hjälp?

Har sökanden medicinska eller sociala problem som medför svårigheter att ta eget ansvar för sin situation?

Känner sökanden till socialtjänstens normer och beräkningsgrunder och har han eller hon tidigare fått information om dem?


.

Vad är det som går och går men ändå aldrig kommer fram till dörren ?

 
 
Ingen bild

Christina

29 augusti 2009 14:03

Kommunen (fp) sätter alltså likhetstecken mellan "att uppfylla förutsättningar" och att skriva under frivilliga samtycken.

Sedan röstar de lokalt om hyran för 7 av 8 månader ska betalas eller inte (med 1 röst övervikt).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards