Alla inlägg den 6 augusti 2009

Av Christina - 6 augusti 2009 23:01


SCB har en serie rapporter som heter "Demokrati-statistik".

I den statistiken ingår bl a medborgare som lever på existensminimum (t. ex. lever på kommunalt försörjningsstöd till t. ex. arbetssökande).


Programområdet för denna demokratistatistik består av ett antal ledamöter.

  • Sören Holmberg, ordförande, Göteborgs universitet
  • Paula Blomqvist, Integrations- och jämställdhetsdepartementet  
  • Ulf Christoffersson, Sveriges riksdag
  • Barbro Hedvall Ledarskribent, Dagens Nyheter
  • BoPer Larsson, Sveriges Kommuner och Landsting
  • Sigfrid Leijonhufvud, Politiskt sakkunnig i Finansdepartementet
  • Vivan Nilsson, Valmyndigheten 
  • Maria Rankka, Timbro 

Finns det någon förslagslåda för vanliga medborgare till dessa ledamöter?


http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?PublObjId=8956&lang=SV


Timbro: Kommuner slösar med pengar : http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=3014607


Av Christina - 6 augusti 2009 15:49


Den 27 februari år 2007 stod jag utanför Af Expo på Sveavägen i Stockholm.

En presskonferens skulle ske 1 tr upp.


Jag hade skrivit ett litet "PM" om arbetslösa:s (och min) situation, vilken jag tänkte ge till någon eller några journalister direkt i handen (storstads-journalister kan vara litet svårflörtade jämfört med dem ute i det lilla landet Sverige).


Nu blev det svårt att se någon skillnad på vilka som var journalister och vilka som var arbetssökande på väg till förmedlingen. AMS-chefen Bo Bylund kände jag däremot igen.


Efter en liten stund kom Af-kontoret's chef ut på gatan och sa att jag inte fick stå där. Om jag inte gick därifrån skulle hon ringa polisen.


Nu blev bara 1 st "PM" utdelat, och chockad av Af:s reaktion gick jag därifrån.


Af och länsrätten kallar denna händelse i sina anteckningar för "en politisk demonstration".



Av Christina - 6 augusti 2009 13:56


Borde inte även KOMMUNERNA fixa till en elefantkyrkogård för både lokala politiker och tjänstemän som inte fungerar enligt lagen?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3313799.svd


http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3362147.svd

Av Christina - 6 augusti 2009 13:09


Vad har du på dig när dina jeans ska tvättas?

Är trasiga gamla jeans en klädkod för journalister (på SvD)?

Det finns en secondhandbutik nära Odenplan, för din kännedom.

Fråga dina samtliga arbetslösa journalistkollegor, som svettiga söker freelance-uppdrag!

Använder du träskor också?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3307937.svd

Ovido - Quiz & Flashcards