Alla inlägg den 18 juli 2009

Av Christina - 18 juli 2009 18:12


Ja, det är något jag inte ens skulle rekommendera mina värsta fiender.


Som singelförälder blev jag tvungen att gå dit, när de 300 dagarna a-kassa  från AEA var slut, och jag inväntade ett besked från AMS om en arbetsmarknadsåtgärd.


Mina problem-tänder sa också ifrån under denna negativa ekonomiska stress, och då fick jag vänta i 27 månader på pengar till nödvändig tandvård från kommundelen.


Sedan registrerade en illasinnad handläggare mig i fel klientgrupp, kodade mig i gruppen "saknar a-kassa", och på den vägen var det.


Som tur var upptäckte jag alla felen till slut.


Arbetsförmedlingen är ju inte kända för att gör något "väsen" av sig, och fel info hade dessutom spritt sig dit.


"Sliding doors" - välj ALDRIG soc dörr, sjung och spela på gatan istället! :-)

Av Christina - 18 juli 2009 15:37


Såväl statliga som kommunala skriftliga beslut ska alltid åtföljas av en hänvisning till en lagparagraf. Annars är beslutet inte giltigt eller lagligt.


Paragrafen, eller förarbetet till lagparagrafen (= en proposition), eller något prejudicat, ska då stämma överens till 100 % med beslutet.


Statliga Af kör med begreppet "faktiskt handlande", MEN, det finns inget i Förvaltningslagen (FvL) som motsvarar detta begrepp inom myndighetsutövning. Det är deras eget påhitt.


Så, godta ALDRIG ett beslut utan en §.

OCH alla beslut ska vara skriftliga, och gå att överklaga till en tredje part / instans (förhoppningsvis då en objektiv och neutral dito).


Av Christina - 18 juli 2009 14:01


Utan pengar till ett SL-kort får du i Stockholm en fotboja inom ditt kvarter (kvartersarrest).

Om du har bra fötter kan du promenera förståss, eller cykla sommartid (ännu bättre).


Men, vad ska du egentligen ut att göra utan pengar?

Köpa mat förståss. Det är ju ett måste.


Till och med imorgon säljer Lidl frysta hamburgare för ca 3 kr styck.

Jag brukar köpa dem och använda som vanliga stekta biffar (rent nötkött).

Till biffarna blandar jag ut en billig potatissallad med finskuren och finhackad purjolök, plus en skivad biff-tomat, och litet hamburgerdressing. MUMS!


Deras valnöts-glass går inte heller av för hackor. Nötterna är iaf nyttiga. :-)

Av Christina - 18 juli 2009 12:25


Ingen air-condition i svenska bostäder, så det är varmt och svettigt soliga sommardagar, och särskilt på natten.


Såg därför en film på TV i natt. Det handlade om en advokat som blev svårt skottskadad i ett butiksrån. Efter rehabiliteringen förändrades han från en arrogant jurist till en inkännande medmänniska.


Till en början på jobbet gick han igenom sitt sista mål före olyckan. 

Under en arbetslunch säger han: - "Vi gjorde fel" -.

Hans advokat-kollega svarar då: - " Det vi gjorde betalar vår lunch" -.  

Av Christina - 18 juli 2009 00:43


Jag tänker skriva till TV-programmet "LYXFÄLLAN", och fråga hur jag ska kunna betala mina skulder, när man lever på och oftast under existensminimum.


Vad tror ni jag får för svar?

De kanske hittar en riktigt skicklig privat jobb-coach?


Idag har jag köpt 2 söta toppar på Lindex, en svart och en mörkblå.

- "Köp 2 st rödmärkta rea-plagg och få det billigaste gratis" -, stod det i reklamen i SMSet.

Sagt o gjort!

På kvittot stod det: "Orsakskod 13".

Hahaha! Vilken humor!

Kod 14 hos Af, kod 02 hos kommunen, och kod 13 hos Lindex. :-)

Skapa flashcards